Wednesday, September 12, 2007

fitlinxx in de gym


Vanaf vandaag is de gym geen onbekende meer voor me, vanaf nu loop ik er niet meer met een grote boog omheen maar stap ik er vol vertrouwen binnen en dat ga ik zelfs zo regelmatig eens doen. Het lopen heeft mijn conditie flink verbeterd en heeft ook al een heel deel slobbervet weggekregen, maar sommige plaatsen hebben toch wat extra werk nodig. Vooral dan de buikspieren, mijn bovenarmen en schouders, daarbij kan mijn rug ook nog wel wat aan extra stevigheid gebruiken, al is het maar om te beschermen tegen hernia. Een viertal jaar geleden heb ik daar een periode heel erg onder geleden, een hele poos kon ik toen niet stappen, fietsen en andere dingen doen, mijn rug bleek versleten. Dankzij een begripvolle huisarts die het probleem heel goed kende, heb ik ermee leren leven, door intensieve oefeningen onder begeleiding en het aanleren van een nieuwe houding heb ik alle ongemakken en pijnen na maanden weggekregen, nu is het kwestie van bewust mijn lichaamshouding goed te houden en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad, zelfs niet na twee keer de hele inboedel in- en uit te pakken en te verhuizen en alle bijkomende stress. Stevige spieren rond de ruggegraat zijn belangrijk en dat is mijn motivatie om nu deze nieuwe gym te gebruiken, het is een goeie aanvulling op het lopen en tijdens het oefenen zie ik mijn kinderen ondertussen zwemmen in het zwemteam, het kan dus niet beter. Dus ook geen verloren tijd meer van wachten en moe worden.
Die nieuwe YMCA hier heeft ons danig in de greep en dat komt omdat ik er zo vol lof over ben. Ten eerste is het vergeleken met al de rest helemaal niet duur, we betalen een vast bedrag per maand, voor de hele familie en iedereen komt zo vaak als hij wil, de grotere kinderen hebben hun eigen pasje en hebben zelfs ons niet nodig, want na school kunnen ze er naartoe wandelen en wat gaan sporten. Het is geen gym waar het vol loopt van show off figuren, maar een aangename familie georienteerde faciliteit, zelfs omas en opas volgen de waterfitness lessen. Als ik ook nog eens hun kinderopvang zie en hoor hoe de begeleiders plezier maken met de kleintjes in hun grote en tof ingerichte binnenruimte ofwel in hun gigantische buitenspeeltuin, dan zou ik haast spijt hebben dat ik geen kleine kindjes meer heb. Helemaal gratis mag je je kleine spruiten daar doen terwijl je zelf aan je gezondheid werkt in het zwembad, in de gym of in een fitnessklas, en dat tot 2u. per dag. Whaauw, zelfs als jonge mama heb je nu geen excuses meer!
Het leuke is ook hun computersystheem dat al je workouts bijhoudt. Vandaag kreeg ik mijn rondleiding in de gym die anderhalf uur duurde, zo maakte ik een login aan en nu houdt het systheem alles bij, beloond me en zal me iedere keer een stapje verder helpen, een persoonlijke coach dus. Fitlinxx, ieder toestel heeft een touchscreen waar je telkens inlogt, de instellingen komen erop en die kan je aanpassen, deze ochtend zijn die stuk voor stuk op mijn maat gezet en zie ik tijdens de oefening ook of ik het goed doe of niet. Tof, dit heb ik graag, net als bij het lopen, motiveert het mij om te zien hoever ik nu al heb gelopen, hoeveel calorieen ik heb verbrand en een computerstem die regelmatig eens zegt hoe goed je het weeral hebt gedaan, zelfs die geloof ik nog. Nog leuker is dat ik het van thuis ook op de computer eens allemaal rustig kan bekijken.

(Dit liep ik gisteren in het park, op en neer in de heuvels en in de felle zon, op een lange bergop heb ik een stuk moeten stappen, op adem komen en afkoelen. Al bij al ging het goed.)

Beloofd, ik zal er niet iedere dag over schrijven, want daarvoor heb ik nu een vriendin. De mama van Ben zijn vriendje in het zwembad, zijn allereerste vriendje toen we hier toekwamen en nog steeds heb ik met haar een goeie relatie, niet erg close maar genoeg om samen wat te ondernemen. Zij is sinds kort ook lid en ondertussen blijken we elkaar stevig te motiveren, ze zwemt en gebruikt de toestellen van de gym, zij gaat liever tennissen maar is ook beginnen lopen. Ze is sinds zes jaar genezen van borstkanker en beseft maar al te goed hoe belangrijk het is om voor je lichaam te zorgen, na veertig doet het dat niet meer voor jou maar moet je er zelf voor werken. Beiden willen we de mannen ook motiveren, alhoewel Bert al goed begonnen is en haar man ook af en toe zijn best eens komt doen, maar het komt wel, rustig aan en niets forceren en dan lukt het wel.

Labels: ,