Thursday, August 30, 2007

het begin van een Endless Summer

Zo ben deze ochtend dan toch gaan lopen, of beter joggen, want het was eerder lopen en stappen en lopen en stappen. Het is nog steeds erg warm maar de zon zit af en toe verstopt achter witte wattewolkjes, dus dragelijker maar nog steeds warm. Mijn conditie heeft echt te lijden van een lange zomervakantie, ik voel dat ik niet genoeg gewerkt heb en zal dus weer wat moeten opbouwen, zeker als ik grote plannen heb. Maar toen ik deze ochtend de hellingen amper op geraakte ben ik al flink gaan twijfelen. Het is natuurlijk ook die hoge temperatuur van net onder de dertig graden die me de das aandoet, maar dit is nog maar het begin van wat men hier zo mooi de "Endless Summer" noemt. Van september tot december is het vaak zonniger en veel warmer dan we kennen in de meteorologische zomer, herfst kennen we niet, nee dat gevoel heb ik dan eerder in de lente wanneer het regent en mistig kan zijn.
Ik moet dus een plan bedenken. Op de loopband (of "tredmill" zoals ze dat hier zeggen) in de gym hou ik het geen vijf minuten uit denk ik, okay ze zijn geairconditioned, maar het zijn net vleesfabrieken, of zo voel ik dat toch en daar kan ik echt niet van genieten. Ik heb het wel nog niet geprobeerd, maar ik wil het ook niet en zeker ook nog eens voor gaan betalen zeker, ze mogen me er nog geld voor geven, dan nog zal ik sterk twijfelen. Maar dit is een vooroordeel, ik weet het, en onbekend is onbemind, geef ik toe.
Zwemmen misschien? Is ook wel gezond en zeer goed voor je spieren. Maar publieke zwembaden hebben we niet, de schoolzwembaden zijn tijdens het schooljaar niet voor het publiek open en dus moet ik hiervoor naar priveondernemingen gaan. Ik weet er een paar, maar je moet al beginnen met lidgeld te betalen, een flinke cheque en dan iedere maand nog eens apart. Dus ook weer een dure grap.
Toch is er enkele maanden geleden een gloednieuwe YMCA geopend net naast de school met een binnenzwembad, misschien loop ik deze middag toch even binnen voor de school uit is en bekijk ik eens de mogelijkheden. Het heeft zeker voordelen, het is dichtbij als ik de kinderen heb afgezet en dus moet ik ook niet omrijden, ik kom er zeker veel andere ouders tegen om wat te kletsen want nergens anders zie ik in de ochtend zoveel mamas en papas joggen als daar en ik kan de loopdagen afwisselen met zwemdagen, niet zo slecht dus.
Ach, ik ben wel blij dat ik me dit semester nog geen cursus op de hals heb gehaald (een vervolg op de fotografie waarbij de uren zo moeilijk lagen), zo kan ik toch weer even bijtanken van een lange zomer en rustig op mijn effen komen. Ik voel ook dat ik wel nieuwe energie heb om dingen te gaan doen waar ik al zoveel jaren geen zin meer in had. Wat klussen, grootse ideeen broeden om toch eens iets met die dorre tuin van ons te gaan doen en naaien, ja ik wil ook weer wat met die naaitalenten van me gaan doen.