Tuesday, September 04, 2007

7 dagen SoCa hittegolf



Door het verplichte binnenblijven heb ik wel:
  • Een Victoria Secret slaapshortje nagemaakt, patroontje getekend, stofje gezocht in de oude stoffenbak en in elkaar gestikt.
  • Lemon cake gebakken maar wel met 2 citroenen!

  • Banana bread gemaakt, twee zelfs. (Nog wel zonder werkende airco, had ik het geweten!)En toen had ik 'nog' 6 overrijpe bananen liggen en dankzij een van mijn pientere buurvrouwen weet ik nu dat ik die met pel en al mag invriezen voor later gebruik in smoothies of whatever. En het werkt want heb er vandaag een van gebruikt! (Wel even laten ontdooien anders kan je ze niet pellen.)

  • Rozijnenbrood gemaakt! 't Was lekker en met genoeg rozijnen maar te droog, moet dus nog aan gewerkt worden.


Toch ook nog buitenshuis geweest:

  • Naar het strand.

  • Bij Belgische Peter in het zwembad hier vijf minuutjes verderop.

We hebben ze voorlopig wel gehad, die hittegolf, vandaag voelde het gelijk al 10 graden Celsius 'frisser' met zijn 32 graden in de plaats van de 42 van de voorbije dagen en morgen zouden daar nog eens een paar afgaan, terug naar normale waarden dus. Wat erg uitzonderlijk was voor hier, was de zeer vochtige lucht (tussen de 60% en 70%) wat het hittegevoel nog sterker maakte, terwijl we meestal zo tussen de 30% en 40% max. blijven hangen en terwijl we tijdens de hete Santa Ana dagen nauwelijks een luchtvochtigheid van 10% halen. Wat een verschil dus.

Tijdens de nachten was het nog het meest bizar, ook dan bleef het erg warm en koelde het binnen niets af, iets wat we zelf hier nog niet meemaakten. De airco heeft dus hard zijn best moeten doen, iets wat onze oude bak duidelijk niet gewoon was, want op zondag was hij het beu en stopte ermee, het duurde nog tot maandagochtend eer Bert hem weer aan de praat kreeg en toen die weer volop draaide voelde het pas na enkele uren weer enigszins fris in het hele huis.

Wij hebben geluk, maar al die gezinnen de opeengestampt in containerwijken wonen, of in de kleine houten huisjes, of goedkope appartementjes, allen zonder koelsystheem, wat maken die mensen dan mee tijdens zo'n dagen. Gezinnen die amper rond komen, schreiende en lastige kinderen door de hitte, ziek wordt je daar van!
Zo las ik dat er 16 sterfgevallen in de regio in verband worden gebracht met de hittegolf, waarvan minstens 1 ouder koppel waarvan de buren en familie wisten dat ze de airco niet wilden aanzetten voor de hoge kostprijs, in hun appartement was het 45 celsius!
Gisteren werd er ook een jonge mama gearresteerd, ze liet haar baby in de gesloten wagen op een parking, omstaanders hadden het gemerkt en de hulpdiensten verwittigd, die hebben de baby op tijd kunen bevrijden, de mama is opgepakt en haar kindjes zijn elders ondergebracht. Nu heb ik vroeger ook wel vaak mijn kinderen eventjes in de wagen gelaten als ze sliepen en ik snel binnen en buiten bij de bakker ofzo liep, maar dat was in ons Belgisch dorpje en niet bij deze temperaturen. Hier mag het gewoon niet, nooit. Maar bij dit weer begrijp ik de mama toch ook niet hoor.