Wednesday, March 04, 2009

ultra madammen


Naast me in het rood Kathy waarmee ik naar het eiland Santa Catalina zal reizen en aan mijn andere kant in het blauw Michelle.

Voor de voorlaatste weekend trailloop voor de marathon had ik enkele mogelijkheden. Eerst zou ik lopen met de trailrunners in het Will Rogers park op zondagochtend (een uur rijden), maar toen kreeg ik het aanbod om met ons ultra madam uit Los Angeles op zaterdagochtend een kleine twintig mijler mee te lopen van Circle X ranch naar Big Sycamore en terug, de tocht die ik al eerder wou doen maar waarbij ik me toen in het ochtenddonker heb vastgereden in de bergen. Het staat nog steeds erg hoog op mijn verlanglijstje, maar zo dicht bij de marathon wil ik geen domme dingen meer doen en zowel het aantal mijlen als het letterlijk beklimmen van het Santa Monica hooggebergte ( oftewel de hoogste pieken daar) is net een ietsjes teveel hard werken nu.
Ik had nog een derde optie, mijn marathonmaatje Kathy nodigde me uit om met haar loopvriendinnen uit Ventura mee te lopen in Pt. Mugu op zondagochtend. Dicht bij huis, lekker vroeg vertrekken en ook Michelle, mijn loopmaatje van bij de trailrunners zou meekomen, leuk want wij zitten op dezelfde snelheid. Die andere madammen zijn allemaal vijftigers, straffe lange afstandslopers (lees: ultra marathoners).
Al bij al, het allerbeste gezelschap om die zestien mijl door de Santa Monica mountains te lopen. Het werd een zeer warme ochtend, onze rugzakken met water in waren onmisbaar, twee liter en het was allemaal op! Het zijn echt coole hydration race vests van het merk Nathan, zitten aan je lijf gegoten en vooraan handige zakjes voor gels en andere benodigdheden die in bereik moeten zijn tijdens het lopen.
Inderdaad, allemaal dezelfde "hydration" rugzak! (En ja, daar in de bomen, dat is Ben!)
En ja, de lente is gekomen, de wilde bloemen staan in volle bloei, de bergflanken kleuren geel en felgroen alsook kwamen we op het pad onze eerste ratelende ratelslang tegen die uit haar winterslaap is en werden we overvallen door muggen en ticks.
Kijk hoe Californie de bosbranden nodig heeft, deze bergflank waar onze wagens stonden geparkeerd brandde nog net voor de winter en zie hoe de wilde bloemen nu hun kans zien te ontluiken! Het unieke Californische ecosystheem.
Zelfs hier in het zuiden van Californie zijn er duidelijke seizoenswisselingen!