Thursday, February 26, 2009

Taperen


Catalina komt dichterbij, nog maar twee weken te gaan en ik knijp er voor drie dagjes vantussen. Inderdaad, ik trek naar het eiland zonder man en kinderen, van vrijdagochtend tot zondagavond zal ik het nest verlaten en alleen dat al zal me de meeste kriebels geven. Nog nooit liet ik hen achter voor een trip voor mezelf, hoog tijd dus voor mijn eerste keer.
Ondertussen heb ik vorig weekend de langste afstand gelopen die ik voor de marathon zal gelopen hebben, een tocht van zes uren of vierentwintig mijlen (38,6km.) door de Santa Monica mountains met een totaal hoogteverschil van 8000 feet (2400m.) terwijl ik in totaal vijf energiegels en een powerbar heb gegeten en anderhalve liter water heb leeggedronken. (Let op, in de wildernis geen waterstopplaatsen, dus alles wordt zelf meegedragen.)
En aangezien de Catalina marathon 'maar' 42 km lang is met 'maar' de helft aan hoogteverschil, zijn we er klaar voor. Deze laatste lange training liep ik met mijn Catalina maatje, Kathy is zesenvijftig jaar en heeft vijf kleinkinderen, een dochter en een overleden zoon. Ze loopt de ene marathon na de andere en tussendoor tal van halve en na Catalina telt ze af naar haar eerste ultra marathon. Wat een knaller. En zoals het hoort op een avontuurlijke tocht, liepen we ook deze keer weer eens de verkeerde richting uit (zie streep in het kaartje), eerstvolgende aankoop wordt dus een kompas!
Deze week niets meer nieuws of extras getraind, maar de gewone dingen. De "Tapering" is begonnen, zoals ze dat in vaktaal zeggen. Vanaf nu wordt er natuurlijk nog getraind maar meer om het lichaam in vorm en scherp te houden maar niet teveel zodat het lichaam ondertussen ook kan uitrusten en herstellen van alle opgelopen schade. Iedere week wat minder tot alle riemen weer worden losgegooid en alles kan gegeven worden op marathondag.
De komende twee weekends wordt wel nog 'lang' gelopen, maar minder lang dan voorheen, deze week nog een keer 16 mijl (26km) en de volgende week nog een keer 12 mijl (20km) op trails.
Ik heb er zin in en ik ben er klaar voor, maar nu nog bedenken welke schoenen ik ga dragen, mijn gewone loopschoenen of mijn nieuwe trailschoenen? Net vorige week vielen er gaten in mijn oude, pas vijf maanden in gebruik en bij het aanpassen van de nieuwe voelde ik pas hoe erg de vering en steun eruit was. Waarom wacht ik ook altijd zo lang eer ik nieuwe schoenen ga halen?