Friday, February 06, 2009

Malibu en Paramount Ranch



Dit was mijn uitgetekende loop-plannetje van zondag 1 februari (vorige week alweer!). Het plan was 18 mijl (=29km) te lopen, te starten met de trailrunnersgroep en waar de rode pijltjes staan in mijn eentje nog een extra toerke te lopen.
De dagen typeerden zich weer als bijzonder zacht, warm, zonnig en zomers met een lentegevoel. Maar de ochtend kan erg fris zijn, in Malibu canyon zelfs heel heel heel erg fris bij zonsopgang, het gras lag er wit van bevroren dauw bij en daar was ik niet op voorbereid. Maar goed, in korte loopbroek, ach die benen kunnen daar wel efkes tegen, maar dat topje viel toch wel erg koud uit, gelukkig had ik nog die warme kerstige handschoentjes in mijn zak zitten, geen zicht in de ogen van een gewone niet loper sterveling, maar wel een wereld van verschil voor mezelf.
Eens de groep compleet, begonnen we eraan en na een tiental minuten kreeg ik het al heerlijk warm en eens we uit die canyon liepen en wat hogerop waren voelde de lucht plots veel warmer aan. Vriendin M. van de groep wou samen met mij die 29 kilometer lopen, vond ik erg leuk want ze loopt net even snel (of traag!) als ik. Ze bereidt zich voor op haar allereerste marathon die plaatsvindt de week na Catalina.
Beladen met vier flesjes water, drie energie gel zakjes, wat extra zout en mineralen begonnen we eraan. Het voelt nooit als een opdracht maar altijd als een avontuur. Ook al bereid ik me zo goed als mogelijk voor op de kaart, ik weet toch nooit wat me te wachten staat, al gaat dat van 'kom ik wel een potty tegen?' of 'kan er ergens water worden bijgetankt?' of 'hoe steil en technisch ligt de weg?'
En deze zondag voelde het allemaal erg makkelijk aan en dat kwam natuurlijk omdat het hoogteverschil veel minder bleek dan de afgelopen weken, dat krijg je dan na al dat uren bergop lopen, je ontwikkeld zoveel 'power' in die spieren dat je een beetje bergop al helemaal niet meer voelt. Maar goed zo, want op het eiland Catalina wordt het behoorlijk klimmen dus kan ik er maar beter goed op getraind zijn.
We liepen langs de Ronald Reagan ranch, we liepen even door Paramount Ranch (waar nog steeds heel wat films gedraaid worden), we liepen langs de M*A*S*H* site waar de gelijknamige televisieserie opgenomen wordt en liepen twee keer rond Malibu Lake, langs achtertuintjes en voortuintjes van de villas aan het meer. Leuk.
Maar de afstand bleek te kort zijn ingeschat, dus liepen we nog een extra mijl bergop op Mulholland en terug bergaf. Pfff... dat was genoeg voor vandaag, vooral, het was ondertussen druk geworden op die wereldberoemde en erg populaire bergweg en de ene dure sportwagen volgde de andere op, gemengd met tientallen zware motos ... nee ... ik voelde me helemaal niet veilig meer, gauw in Bert zijn bmw'tje en naar huis.
Deze zondagse lange duurloop op googlemaps via mijn garmin.