Monday, December 22, 2008

Hellingen op en af lopen.

Vorig jaar in mei kreeg ik het gps uurwerk de Garmin 405 Forerunner kado voor mijn verjaardag. Eigenlijk best wat duur als polshorloge of als 'loop'speelgoedje, maar ik heb er wel al heel veel plezier aan gehad. Nu hou ik niet echt constant mijn snelheid of afgelegde afstand of hartslag in het oog, maar ik vind het vooral erg plezant achteraf de gps te verbinden met google-maps en mijn afgelegde route te bekijken op de computer. Via de Gamin website kan ik dan alle details bestuderen en het leukste is nog wel de pagina waarin je 'play' knop hebt waarop visueel je route al lopende wordt weergegeven. Als je aandachtig kijkt zie op bijkomende grafiekjes ook het toenemen of afnemen in hoogte en de erg wisselende loopsnelheid. Kijk zelf maar eens. In de rechterbovenhoek zie je de knop "player". Als je daarop drukt ga je naar de pagina waar je het driehoekje ziet staan zoals bij alle audio apparatuur. (Het rechthoekje wat naar rechts, als je daarop drukt heb je het over het volledige scherm.)
Echt super cool speelgoed hoor!
De Secret Trail route zie je hier.

Vorige donderdag liep ik naar de sneeuw (die al weggesmolten was) via het Old Boney Trail in Newbury Park, zie je hier.

En gisteren zondag liep ik weer met de trailrunners in Topanga, kan je hier bekijken. Mijn gps had de eerste anderhalve mijl wel geen sateliet onvangst door de vele rotsen en bomen, daarom lijkt het alsof ik ergens midden in de wildernis begonnen ben.
Oproep: mijn zusje komt in april op bezoek en wil ook meelopen. Hoe kan zij zich als loopster uit het pannenkoekenplatte Vlaanderen voorbereiden op het totaal niet vlakke parcours van de Californishe Santa Monica Mountains? Zoekt ze de steilste viaducs op voor het op en af lopen (hill repeats) ? Oefent ze op ongelijke veldweggetjes voor de enkels en voeten sterker te maken? Of zoals ik eens ergens op televisie zag, neemt ze een oude autoband en trekt die achter haar aan?