Sunday, July 08, 2007

gemotiveerd raken


Ik zag er erg tegenop toen Bert enthousiast het hele renovatieproject zag zitten om eens in zijn week verlof uit te gaan voeren. Uit ervaring weet ik dat er altijd veel meer bij komt kijken en je altijd voor verassingen komt te staan, er kruipt altijd veel meer tijd en energie in en ook meer geld dan oorspronkelijk was gepland. Langzaamaan kwam het hele proces op gang en al snel had hij alle kinderen ingeschakeld, allen dolenthousiast te mogen meehelpen, zelf bleef ik nog wat achter, ik had er voorlopig nog niet echt zin in. Flashbacks vlogen door mijn hoofd van maanden ploeteren op een donkere en vuile zolder, hij weet niet waar hij aan begint, dacht ik telkens maar.
Tot ik ook rondliep met schuurpapier en andere werktuigen, tot ik weer plezier kreeg in het opkuisen van een onnozel tuintafeltje, toen de stoeltjes al snel volgden en toen ook de planken van een ander tafeltje en nu ik aan de deckchairs ben begonnen. En ik heb er terug helemaal plezier in. In feite is het nu veel leuker dan vroeger, de kinderen helpen mee en als ze geen zin hebben in klussen dan doen ze de afwas, ruimen het huis op of bereiden een chili met rijst maaltijd zoals Eveline dat deed vanavond. De taken worden nog steeds vanzelf keurig verdeeld en dat is goed. Handig zijn kan je leren, in tegenstelling tot de meeste kinderen in Californie ben ik trots om hun dit mee te kunnen geven.
De sfeer kwam er nog beter in toen uit het draagbaar ouderwets radiootje muziek galmde uit 'onzen' tijd, toen draaide ik bijna dol en fantaseerde al over een oud beachhuisje om samen op te knappen, wie weet ooit, maar nu eerst dit afwerken. (Dromen kosten geen geld en doen je leven.)