Friday, February 09, 2007

5k naar 10k les 14

Nu zelf met snottebellen en een prikkelend hoestje, ben ik toch naar het park gereden om mijn hoofd eens goed te luchten, mijn hart goed te laten pompen en alle vuile microben eens goed uit te gaan zweten. Mits de belofte aan mezelf rustig te beginnen en voelen of het wel gaat.
50 volle minuten, zonder stoppen, dat was de les. Na een zestal minuten ben ik even stil gaan staan om mijn benen te stretchen, daarna kon ik er weer tegen. Een tiental minuten verder liepen de zweetdruppeltjes al over mijn gezicht en begon ik het toch wel erg warm te krijgen, mijn vestje vloog dus uit, maar omdat de iPod over mijn mouw vastzat en het geheel al lopende in de war kwam, heb ik daar ook eventjes moeten halthouden om de iPod en draadjes weer goed te steken, daarna kon ik weer verder.
Ik heb geprobeerd niet te hard te gaan lopen, in het begin is dat geen probleem, maar hoe meer ik aan het einde kom, hoe sneller ik altijd ga, nochtans denkt Evy het tegenovergestelde, want ze zegt altijd, "ale kom, nu niet gaan vertragen he, aan je snelheid denken en aan je houding en je ademhaling!" Het is alsof mijn benen na een tijd de routine goed te pakken krijgen en als vanzelf verder lopen. Als het geen bergop is, blijft ook mijn ademhaling rustig en gelijkmatig. De houding ook, denk ik, vandaag liep mijn schaduw me voor, zo kon ik toch min of meer zien of ik het goed doe.

Zondag is de grote dag. De zenuwen zijn er al, maar niet voor de wedstrijd, wel om op tijd te komen! Om zeven uur zouden we er best al zijn, een dik uur rijden van hier, dat wil zeggen om zes uur ten laatste de deur uit, als ik de rest ook nog wil meesleuren, zal dat dus echt wel trekken en duwen worden.
Om 8:00 am in de vroege ochtend wordt het startschot gegeven en volgens de website zou die te volgen zijn hier.
Vlak voor de start laten de organisatoren 100.000 "firecrackers" ontploffen om alle boze geesten weg te jagen en is dit het signaal om aan de start te gaan, maar is meteen ook het begin van de viering van het jaar 4705 van de Chinese jaartelling en wat dit jaar het "jaar van het varken" wordt genoemd.
Er is een drumband voor het ritme en een lokaal popgroepje treedt op.
Thevens is deze symbolische race een inzameling voor het goede doel, de opbrengsten gaan naar organisaties in Chinatown LA die het nodig hebben.
De officiele persmap is hier te lezen.
Ze verwachten 4.500 deelnemers, zelfs met mijn start-to-run vestje aan zal ik nog onzichtbaar zijn in een massa lopers. Chinatown, ik ben er nog nooit geweest, maar als ik netjes in de massa blijf, dan zal ik wel mijn weg niet verliezen zeker?

Labels: , ,