Thursday, January 04, 2007

5k naar 10k les 1


Zo gezegd, zo gedaan, vandaag ben ik dan toch maar van start gegaan met de tweede reeks, start-to-run van 5km naar de 10km. Waarom zou ik verzieken in de eentonigheid van de herhalingen als er nog zo'n fantastische podcast lessenreeks op me ligt te wachten?

Omdat het nog steeds kerstvakantie is en omdat ze er vorige dinsdag zo van genoten, hebben we vanochtend weer de fietsen de koffer ingeladen, zelfs een derde voor Catherine want zij had er ook wel zin in. Met zijn drietjes hebben ze vanop de fiets mijn parcours meegereden en met open longen genoten van de prachtige natuur. We vertrokken pas rond 10u in de ochtend, Eveline had waterpolo training van half acht tot half tien en die moest nog eerst opgehaald en naar huis gebracht worden, de temperaturen zijn weer op zijn winters en na twee uur in het buitenzwembad wil ze in haar nat badpak snel naar huis, ik wou dus ook geen risico nemen om te laat te komen, beter veilig spelen dan een half bevroren dochter aan het schoolhek terug te vinden.

De eerste les was meteen 1 lang stuk van 30min., niets meer of minder, maar de muziek werd wel af en toe onderbroken met een tip over stretchen of over de voeding en over pijnlijke gewrichten, dat was wel aangenaam als afwisseling en goed tegen de verveling, alhoewel daar misschien wel geen gevaar voor was met die drie fietsers rond me en met de vele andere wandelaars en mountainbikers op deze late ochtend.

Ik ben blij dat ik weer gestart ben, het ging me goed af, heb zelfs nog 5 min. extra doorgelopen en dat gaf me op de iPod een totaal van 5.43 km in 35:42 min met een pace van 6:34 min/km en een calorieverbruik van 304 en dat op een parcours met hoogteverschillen. Tijdens het lopen kan ik die gegevens opvragen door een druk op de middenknop, de muziek gaat dan wat zachter en een stem zegt me hoe lang ik al loop en hoe ver, ik kan hem ook vooraf programmeren op afstand of tijd, een stem verwittigd me dan als ik er ben, erg leuk, weer een extraatje om me niet alleen te voelen bij het lopen.
Dankzij de nike+ sensor die in de zool van mijn loopschoen ligt, registreer ik nu die gegevens op mijn iPod via een ontvangertje dat erin geconnecteerd zit. De iPod houdt de hele loopgeschiedenis bij en iTunes stuurt die door naar mijn account op de nike site.

In de outletstore van Nike bij ons in de buurt had ik keuze uit twee modellen loopschoenen waar onder de binnenzool een perfecte uitsparing is gemaakt voor de sensor, de nike+ schoen, het ene model was gitzwart en erg leuk en slechts $45, het andere model was bijna net dezelfde loopschoen die ik al twee jaar heb en erg comfortabel zit, wit met rode afwerking, $69. Ik ging dus voor de laatste. Nu vernam ik via forums dat wie gehecht is aan zijn eigen loopschoenmerk, zelf de uitsparing kan snijden onder de binnenzool en de sensor dan nog steeds perfect werkt, niet dat ik dat zou doen met een paar loopschoenen die een fortuin gekost hebben, maar wie toch aan vervanging toe is zou het eventueel eens kunnen proberen.

Maar ik voel me nog steeds prima met mijn goedkope outlet loopschoenen en ben dus best tevreden, mijn knieen klagen niet en mijn rug ook niet, integendeel, mijn hele lichaam is op weg naar een ware come-back!

Labels: , , ,