Wednesday, November 29, 2006

housekeeping *1

We wonen in het best ontwikkelde land -zeggen ze toch- , het meest vooruitstrevende -zou je verwachten- en toch zijn er van die alledaagse praktische dingen die anders en beter waren. Daarbovenop zijn we gewoontebeesten en kunnen al die excotische gerechten niet op tegen onze vlaamse voedingsgewoontes. Ik ben niet de enige, ook andere Belgische vrouwen, getrouwd of vrijgezel, met kinderen of zonder denken er hetzelfde over. We trekken ons plan, zoeken en onderzoeken, proberen en proeven en leren er lessen uit.

Maar wat als we onze gevonden oplossingen eens zouden gaan verkondigen over het wereldwijde web? Dan zouden al die nieuwelingen zoals Hilde en Kristine en Jan en alleman nog wat kunnen leren van de anciens als Inge en Ilse en Ann en anderman!
Super huisvrouw Tante Kaat met haar gouden raad, zal er niets tegen zijn.
Daarom verkondig ik, vanaf heden, om af en toe een rubriekje te wijden aan huishoudelijke dilemma's zoals onderhoud van de woning en voedingsmiddelen. Vandaag krijgen jullie zomaar ineens 3 probleemstellingen 'met' de oplossing voorgeschoteld.
We beginnen met het probleem PLATTE KAAS (=kwark voor de nederlanders), niet te vinden, dat dachten we tenminste, tot ancien Inge mailde dat ze er wel in Whole Foods gevonden had, van het merk "Vermont butter and cheese company" en ze noemen het "quark". Ze eet er licht bruine suiker bij en dan droomt ze weg naar lang vervlogen tijden toen ze nog een klein meiske was en aan de keukentafel haar boterhammekes zat op te eten terwijl haar mama de strijk deed, zo verteld ze. Ja hoor, Hilde kan het beamen, zij denkt dat ze zo'n pot heeft gekocht in diezelfde winkelketen, het meisje van de kaasafdeling trok gewoon een verpakking open voor haar en zij mocht proeven. Was echt lekker! Ze heeft die pot gekocht, al kreeg ze een nieuwe met een gesloten deksel mee. Was super vriendelijk, wist zij daarover te vertellen.
Amerikanen en muffins, dat gaat goed samen, ook wij Vlaamse vrouwen vinden ze lekker en als goede huisvrouwen bakken we die zelf. We kopen ons een muffinpan -of twee- en kunnen aan de slag. Maar wat als die na een tijdje vies en vettig is geworden en het oude vertrouwde witte vloeibare schuurmiddel is onvindbaar? Op zoek dus naar een SCHUURMIDDEL voor bij de AFWAS. Dan is er "Bar Keepers Friend", een product dat me aangeraden is door de fabrikant van mijn kookpotten, vergelijkbaar met Vim in poedervorm.
Maar als huismoeder van een groot gezin heb ik ondertussen geleerd problemen liever te voorkomen dan ze te verhelpen. Daarom gebruik ik liever niet de spuitbussen met antikleef voor het bakken, die stuiven overal rond en in de samenstelling heb ik niet het volste vertrouwen, maar gebruik ik mijn vertrouwde keukenborsteltje om een dun laagje boter in de bakvorm te smeren en er dan nog wat bloem in te strooien zodat je baksel er makkelijk uitvalt. En in de muffinpan zet ik een papieren cupcake vormpje om het deeg in te gieten, is nog makkelijker!
Als laatste hebben we nog het probleem de vloer "dweilen" zoals we dat gewoon zijn met een AFTREKKER en een echte DWEIL. In de supermarkt zijn enkel allerlei variaties van 'moppen' te vinden, of ook sponskes op een stokske -zoals Inge dat zo mooi weet te zeggen- liggen er. Haar opneemdoeken of dweilen brengt ze mee uit Belgie, Ilse ook en ik had nog een pak Vileda uit de Colruyt in de overzeese container meegebracht, maar heb ze hier nog nergens kunnen vinden. De aftrekkers daarentegen kan je kopen bij Home Depot, ook de echte houten stokken zijn daar te vinden.
Nu we het toch over kuisen hebben: ZEEMVELLEN, ook zoiets, alleen van die enge kuisdoekjes in alle maten en kwaliteiten en kleuren, maar een goed kwaliteitsvol zeemvel blijkt onvindbaar. Maar dat dachten we maar, tot we de auto-onderhouds-afdeling bij Target ontdekt hadden, ja hoor, echte zeemvellen en sponsen!
Tot hier een allegaartje van huishoudelijkheden. Het volgende zou wel eens kunnen gaan over de witte was, voor zover ik weet is dit geen sinecure. Tips en informatie smijt je maar in mijn mailbox of werp je bij de comments.

Labels: ,