Friday, November 24, 2006

Wat zou u missen in het buitenland?

Deze week in het De Standaard Online Forum:

"Als het op eten aankomt, missen Nederlanders die in het buitenland wonen, vooral kroketten en frikadellen. Ook blijkt dat ze die uit Nederland meenemen na een verlof en dat ze ook bezoekers vragen om die lekkernijen mee te brengen. Dat staat in een onderzoek van Radio Nederland Wereldomroep. Welke etenswaren zou u missen in het buitenland? "


Wat ik nu het meeste mis? :
  • Onlangs kon ik aan de prachtig uitziende reuzetomaten op de Farmers Market niet weerstaan, ik kocht er voor elk eentje, ik zou ze vullen met garnalen, maar nergens de grijze garnaaltjes te vinden, het werd gehakt, grijze Noordzee garnaaltjes dus.
  • Al jaren maakte ik onze favoriete pasta salade met groene zure appels, zure haring, erwtjes & worteltjes, ajuintjes, augurkjes, kappertjes en mayonaise, maar de haring is hier zoet ingelegd op azijn, echte pekelharing dus ook.
  • Mijn kinderen zijn verzot op platte kaas, ik ook, maar het is ondertussen al zeker twee jaar geleden. Al een hele tijd probeer ik uit te dokteren hoe ik nu kaastaart kan maken met echte kaas en gelatine en niet vanuit een kant en klare kaastaartmix van de supermarkt, maar nergens platte kaas te vinden, een grote pot ongesuikerde volle platte kaas.
  • De winter staat voor wildgerechten, een gestoofd Vlaams konijn met bruin bier voor op een lange koude winteravond, met appelmoes en gekookte patatjes, mmm... . We moeten het stellen met kip of kalkoen, een vetgemest konijn dus ook.

Wat zit er bij jullie in die valies aan lekkers bij overtochten?