Friday, September 22, 2006

Smooth and warming soup.

Stipt op de middag begon onze art-opleiding die een hele namiddag zou duren. Ik wou dus eerst wat eten, soep mmmm... klinkt lekker, had ik twee dagen geleden al klaargemaakt en minderde maar zeer langzaam.

Het komt allemaal door dat lange wachten bij de onderhoudsbeurt van mijn wagen afgelopen woensdag, toen had ik zo veel tijd over dat ik alle receptjes in mijn Sunset heb bestudeerd en er helemaal goesting in had gekregen om ze klaar te maken, zonder er verder echt bij na te denken. Dat ik alle ingredienten kende en ze in gedachten al snel kon localiseren in mijn denkbeeldige supermarkt vond ik 'het' startteken om het te doen, nog wel diezelfde dag.
Na de carwash werd de Whole Foods Market mijn volgende halte, het duurde niet lang want ik had het geestelijk goed voorbereid en legde in mijn karretje een 'butternut squash' van ongeveer 4lbs, een gingerwortel en cayennepeper. De look en de kippebouillon had ik thuis en de Jalapeno pepertjes groeien op onze stoep.

Met heel veel ijver ben ik tewerk gegaan, het was dan ook geleden van vorige winter dat we nog soep gegeten hadden. Het stoven van de fijngehakte look en de geraspte gember en "1" klein rood Jalapeno pepertje zonder de zaadjes uit ons bloempotje en een beetje cayennepeper. Dan het snijden van de squash, dat was het lastigste stuk, maar dat is altijd zo met die pompoensoorten, keihard om te doorklieven en dan die schil er zo dun mogelijk vanaf krijgen. Maar daarna werd het weer makkelijk, de kippebouillon en het water erbij en rustig laten koken tot het klaar is om te mixen.

Een mooie romige oranje gekleurde soep die het hele huis heerlijk deed geuren.
"Wie wil er soep???"
"IK!" "IK!" "IK!" "IK!" "IK OOK!"

en toen ging het zo:
"Fww... die is straf!"
"Ai... mijn lippen branden!"
"Mama, zo pikant dat gij die gemaakt hebt!"
"Huhuhu dat brand!"
Iedereen vond ze zeer lekker, maar veel te pikant, too hot, too spicy.

Labels: