Friday, September 22, 2006

-ish art lessons


Vanaf vandaag ga ik me nuttig maken, op vrijwillige basis weliswaar.
Dit jaar mag ik twee keer per maand een les "art" geven in Helena's klas, heel serieus allemaal want elke maand krijgen ik samen met de andere vrijwillige lesgevers uit de andere klassen een echte opleiding, zo weten we hoe we te werk moeten gaan en de opdrachten gelijklopend zijn.

Het grote idee achter het art-project op school is de kinderen in zichzelf laten geloven want iedereen heeft potentieel in zich, creatief zijn is leuk en mag niemand beperken in zijn uitvoering. Kleine kinderen vinden de tekenles plezant maar hoe ouder hoe minder kinderen er nog echt plezier in hebben en hoe meer schroom er is en dat komt omdat ze wel eens uitgelachen zijn omdat ze het "zogezegd" niet goed doen. Maar bij kunst is alles toegelaten, je tekening van je mama mag best gewoon mama-achtig zijn of het schilderij van je hondje mag ook gewoon jehondje-achtig zijn.

De boekjes "ish" en "the dot" zijn echt een aanrader voor al wie met kinderen en kunst te maken heeft, van "Peter Reynolds." Ze zitten in mijn achterhoofd. Deze namiddag hoor ik er meer over.