Thursday, September 07, 2006

Bambi op bezoek


Ik maar denken "amai, dat zijn hier sterke konijnen!" toen ik onlangs zag dat de draad helemaal opzij geduwd was.

Ik had op dit plaatsje peterselie en worteltjes en radijsjes gezaaid, maar om de een of andere reden zijn er tomatenplanten uitgekomen, gelukkig met van die smaakvolle kerstomaatjes in een trosje, waarschijnlijk groeiden die er ook al voor onze tijd en zijn de toen gevallen zaden gaan kiemen en hebben die mijn gekochte gewoon voorbijgestoken. Maar erg vonden we dat nu niet, want zongerijpte tomaatjes zijn lekker en gezond en het plukken is plezant en gemakkelijk.

Die gaasdraad die rond de groentenbak staat dient om de konijnen buiten te houden, de eekhoorntjes kon ik niet tegenhouden want die wippen er gewoon over om hun buit te halen, maar dat de herten hier ook kwamen peuzelen was me tot hier toe helemaal ontgaan. Dat ze bij de buren af en toe eens langskomen had ik wel eens gezien, de jonge rozenstruiken moeten er telkens aan geloven, maar wie dacht nu dat het bij ons ook lekker zou zijn?

Zo ging ik deze middag op het toilet en zag ik door het raam een groot bruin dier temidden van die ene groentenbak.
Rap mijn digitaaltje gepakt en vastgelegd in pixels als harde bewijzen voor dit ondeugd, als je goed kijkt dan zie je dat zelfs de nog heel erg groene tomaten de moeite zijn om al op te eten. Gedaan met zongerijpte tomaten, vanaf nu ga ik ze weer kopen in de supermarkt zoals jan en alleman.

Wilde dieren zo dichtbij, wie kan er nu nog zeggen "de herten zitten in mijne hof alles op te eten!" toch niet zo veel, dus reken ik me tot de uitzonderlijke gelukkigen van de met "wildlife in your backyard" begunstigde landlords.