Monday, November 24, 2008

Zumba

Iedere dag hetzelfde doen, week na week, brengt je in een sleur, zowel psychisch alsook lichamelijk. Als je telkens opnieuw dezelfde bewegingen of oefeningen doet dan wordt je lichaam eraan gewoon en oogst je nog amper verbetering. Door constant dezelfde spieren te gebruiken krijg je ook soms overbelastingsblessures, daarom is "variatie" het toverwoord om het plezant te houden, om je lichaam te verrassen en om zoveel mogelijk spiergroepen te oefenen.
Daarom loop ik niet alleen, ook al is trails lopen mijn grote passie en kijk ik iedere week weer uit naar die lange mijlen in de wildernis in de vroege ochtend. Maar om dat uren te kunnen volhouden moet ik fit en sterk zijn. Zo doe ik naast een drietal midweek looptrainingen ook minstens twee keer per week een klas enkel voor de rug, lenden- en buikspieren te versterken, doe ik twee keer een gewichten klas op muziek en doe minstens een keer traditionele Pilates.
Maar sinds kort hebben we ook een Zumba klas en die valt net op het zwemuurtje van de kinderen dus ben ik er toch al. Dat is fitness dansen op Latijns-Amerikaanse muziek, zoals aerobics maar veeeeel plezanter. De vertaling van 'zumba' is 'bewegen en lol hebben'. Onze lesgeefster is een echte toffe, waarschijnlijk ook wel een klein beetje zuid-amerikaans bloed en ze mengt heel veel de "Cumbia" en "meringue", "salsa", "mambo", "rumba" en "calypso" in de bewegingen. 't Is weer een van die dingen waar ik telkens naaruit kijk, zonder te moeten investeren in kitch dansrokjes maar gewoon in mijn lopershortje staat het zelfs sexy.
En lol heb ik, ook al was mijn coordinatie de eerste lessen een echte ramp maar zelfs dat kon de pret niet bederven. Het begint nu al stukken beter te gaan, sinds twee klassen kan ik al meer mijn armen mee bewegen zonder in de knoop te geraken en reken maar dat ik zweet!
Zumba, het is een work - out maar zonder het "work" (of werk).