Sunday, March 16, 2008

Team in Training: week 5

Het wonderschone Ventura met de Channel Islands in de verte.
Ondertussen ben ik al lang gestopt met twijfelen en is mijn inschrijving voor de Rock'n Roll Marathon in San Diego op 1 juni definitief, daarnaast is mijn hotelkamer geboekt en sta ik op de lijst voor de pre-race Pasta Party en de post-race Victory Party! Ook voor Bert en de kinderen is een overnachting geboekt, San Diego ligt net wat ver van bij ons om de afstand snel en zonder stress te overbruggen, het wordt dus een weekenduitstapje voor allemaal.
De kinderen en Bert willen mijn allereerste marathon niet missen en dat is toch de grootste reden waarom ik Alaska uitstel tot later en natuurlijk zal het die dag in San Diego rocken van hoek naar hoek en als groentje zal ik de afleiding best kunnen gebruiken op die toch wel erg lange weg.
Gisteren onze wekelijkse lange afstandloop in groep en eindelijk wat verder, 10 mijl (= 16 km) en dat dat ver is bedacht ik toen ik me plots herinnerde dat het ongeveer dezelfde afstand is van ons doorslaarhuis naar het huis van mijn ouders, wat later berekende ik dat de marathonafstand zo ongeveer de weg moet zijn van ons doorslaarhuis tot ergens in de stad Antwerpen.
Zestien kilometer heb ik gelopen zonder haperen met ons ondertussen vaste groepje van vier. Tussen drie jonge twintigers durf ik zo niet mijn leeftijd te verklappen, ze zullen het wel doorhebben hoor maar tot hier toe zijn ze beleefd en welopgevoed en durven ze er niet naar vragen. Natuurlijk laat mama Ann haar niet doen (nu weet ik weer van wie mijn kinderen dat competitiegehalte hebben meegekregen!) en loop ik lustig met hen mee, in mijn eentje zou ik vast trager lopen in de wetenschap dat het nog ver te gaan is, maar door hen krijg ik net dat extra streepje stimulans die me sneller doet lopen. Dat ik het aan kan voor die 10 mijl bleek gisteren, tijdens de laatste mijlen zijn we zelfs nog aardig gaan versnellen maar de laatste mijl was afzien en heb ik mijn limieten moet doorbreken, maar dat het de anderen evenveel moeite kostte hield me sterk! In exact 90 minuten hebben we de 10 mijl gelopen, in Ventura aan het strand, vanop de grote stateparking aan Seaward tot Emma Wood Beach en terug, met uitzicht op zee en de vroege surfers en in het gezelschap van vele andere joggers.
De komende week zou ik een keertje 7 mijl Fartlek(!) moeten lopen, een keertje 6 X 800 meter repeats en een keertje gewoon 7 mijl.