Sunday, March 09, 2008

de vrouwendokter

Zoals het een welbewuste en verstandige vrouw betaamd hou ik me zo strikt als mogelijk aan mijn jaarlijks bezoek. Gek, uitstel zoeken doen we vast allemaal, ik ook, en toch ben ik altijd achteraf vreselijk content dat ik weer eens geweest ben. Behalve tijdens mijn zwangerschappen dan, toen was het altijd feest.
Ondertussen heb ik hier nu ook mijn vertrouwde gynecoloog. Terwijl de meeste (Californische?) vrouwen opteren voor een vrouwelijk exemplaar heb ik toch gekozen voor een mannelijke dokter, niet dat het voor mij zoveel uitmaakt, het is eerder de wet van de gewoonte denk ik.
Toch hebben ze zo hun regeltjes, zo mag die je enkel onderzoeken als er een vrouwelijke verpleegster bij is, in het begin had ik dat natuurlijk niet door, zo naief als ik ben! Maar het leukste vind ik wel dat je hier net als in de soapseries een onderzoekskleedje aankrijgt!
Om de een of andere reden voel ik me met meer respect behandelt, als individu en als vrouw, dat begint al bij het maken van de afspraak die correct en snel gemaakt kan worden en dat eindigt met een gezellige babbel aan de balie met de vrouw van de dokter. Betalen hoeft ook al niet want dat is net zoals bij de familiedokter, de tandarts of de orthopedist de verzekering zijn taak.
Oh ja, nu dacht je dat ik alles zou gaan vertellen zeker? Natuurlijk doe ik dat niet, dat alles prima in orde is wil ik wel kwijt, dat ik nog hetzelfde weeg als vorig jaar ook en dat ik als +veertiger weer een afspraak heb voor een mamografie ook.
En sporten en zoveel hardlopen is alleen maar goed voor je wist hij me nog te vertellen, maak je geen zorgen en doe zo voort.