Saturday, March 01, 2008

Team in Training: week 3

Oh my, weekdag of weekend, we blijven het voor elkaar krijgen om telkens op hetzelfde uur op te staan want er is altijd wel een goeie reden om op tijd uit bed te zijn. Zoals daar nu natuurlijk de zaterdagochtend groepstrainingen zijn, tot nu was de afspraak nog op het fatsoenlijke acht uur, maar vanaf volgende week wordt dat zeven uur. Dat wil zeggen ten laatste twee uur voor zeven uur uit bed om genoeg tijd over te hebben voor een voedzaam ontbijt en een ontspannen badkamerbezoek, een kwartier voor zeven ter plaatse voor een opwarmings joggingrondje, om tegen het afgesproken uur in groep de opgelegde mijlen te gaan rennen.
(En dan komt daar binnenkort, 9 maart, nog het zomeruur bij!)
Welja, het is allemaal goed natuurlijk, vroege trainingen hebben zowiezo mijn voorkeur, je hebt nog een hele dag voor je liggen, het is nog lekker koel en fris en een nieuwe dag gezond beginnen is de dag al half gewonnen.
Net iets meer dan zes mijl (10 km) werden het in Westlake Village en achteraf stond er een lekker ontbijt voor ons klaar met alle goeie dingen om een atleet sterk en gezond te houden. Want ondertussen weten we het wel, na je training eet je zo snel mogelijk omdat de tijdslimiet maar kort is tijdens welke je lichaam weer optimaal gaat opbouwen daar waar het eerst nodig is, 't is te zeggen, eerst eten en drinken vooraleer je de douche inspringt. Het helpt echt, 'k heb het ook moeten leren door te ondervinden het afgelopen jaar, maar regelmatig wat eten, ook tijdens mijn lange duurlopen, of als ik na een pilatesklas nog de bergen intrek, ik voorzie mijn lichaam eerst en vooral van voldoende brandstof. Ongelooflijk hoeveel mijn uithouding daardoor is verbetert, hoeveel sneller ik herstel van een zware training en hoeveel fitter ik blijf over de hele dag.
Maar dan wordt het avond en eens Ben in zijn bedje ligt, kan ik ook niet meer weerstaan aan de lokroep van mijn eigen bed en dan spreken we nog maar over negen uur 's avonds hoor! Een diepe slaap van minstens negen uur is wat ik tegenwoordig nodig heb.
Nee, babies in huis is niet meer voor ons weggelegd, ik zou het nachtbreken niet meer overleven, ik denk dat kinderen krijgen in de jonge jaren moet gebeuren, ik ben blij dat ik door die fase heen ben. Leve de zelfredzame kinderen.