Wednesday, March 12, 2008

horizonten

De verkoudheid is niet echt doorgebroken, gelukkig maar, had me dan ook ongewoon gewapend met extra vitaminenpillen, extra vroeg gaan slapen, extra pulleke als de avond viel, extra in het zonnetje overdag, extra rustig gelopen en waarschijnlijk nog vele andere extraatjes waar ik me nu niet echt van bewust ben. Waarom? Ik ben als de dood voor ziekzijn, ik kan het niet hebben, wil me meestal toch niet geven en vind het puur verloren tijd. Verkomen wat kan en genezen zo vlug als kan, ziekerig voelen, moeheid en een duf gevoel haat ik als de pest. (maar wie niet?) Maar de verkoudheid is nog niet helemaal weg, het kriebelt nog wel eens in de keel en de neus produceert toch te veel van het goeie, maar al bij al voel ik me prima.
Na een rustzondag (dutje op het strand!) en een non sport maandag (poetsdag!) begint de dinsdag altijd wat suf en moe en een goeie workout in de vorm van "core training" (omdat de pilatesklas te intensief gegeven wordt door al die deelnemende atleten hebben ze de naam veranderd) haalt me er meestal weer snel bovenop. Na een uur de buik- en rugspieren en andere mysterieuze spiergroepen waarvan ik het bestaan niet afwist goed te laten werken ben ik klaar voor een looptocht in het park. Vandaag weer zonder gezelschap maar daarom doe ik het niet minder intensief, ik loop enkel niet zo diep het park in en blijf netjes op bekend terrein en enigszins in de buurt van civilisatie (ongeveer zo toch). De natuur en de rust geven me zoveel kracht dat een uur al gauw wat langer wordt zonder dat ik het zelf besef en tevreden over mezelf stapte ik na 70 min. , energiesnack en drink, een afstand van 6.6 mijl en heel wat beklimmingen en afdalingen goed bezweet weer de auto in naar huis. De zon deed goed haar best en sinds deze week verlaat ik dan ook het huis niet meer zonder een laag zonnecreme. Als lange afstandlopers zouden we extra gevoelig zijn voor de zon, mijn huid hoort al bij de risicogroep en door het zweet en de verminderde weerstand tijdens het lopen zou het extra gevaarlijk zijn. Ook hier geldt beter voorkomen dan genezen. Alle Californiers weten het wel, velen komen niet buiten zonder hoed of pet, met zonnecreme en met lange mouwen, als Belgische inwijkeling neigen we nog wel eens naar de verkeerde gewoontes, foei!
De voorbereiding naar de marathon vraagt wel om drie looptrainingen tijdens de weekdagen, deze week vraagt het schema om drie van rond de 6 mijl (10km), waarvan eentje met intervals of hellingen (heb ik automatisch zo al) , eentje aan een eventuele marathonsnelheid (moet ik nog uitzoeken) en eentje volledig in hoog tempo en dat deed ik deze ochtend voor de Body Works klas. Na de kinderen afgezet te hebben aan school parkeerde ik mijn wagen aan de gym, gaf daar mijn sleutels af zodat ik niets moest meesleuren en vertrok voor een omloop langs onbewoonde lange lanen, passeerde ik nog even langs het park en liep daar snel een klein toerke voor een extra twee mijl, liep weer de stille straten op voor de rest van de omloop en dat ik op tijd terug moest zijn voor de klas die ging beginnen was 'de' motivatie om in goed tempo door te lopen. Het had resultaat! Heb exact 10 kilometer gelopen in vijftig minuten, dat is zes minuten sneller dan ik op de firecracker race heb gedaan in februari. Joepie, er is dus duidelijk verbetering!
En ongelooflijk maar zelfs een volledige body workout met gewichten van een uur in de fitnessklas gingen me behoorlijk fris af, mijn uithouding of 'endurance' gaat er dus duidelijk op vooruit. De komende weken moet dat trouwens ook naar een hoger niveau gebracht worden om als finale de marathon in glorie te eindigen. (Op dit moment gok ik dat binnenlopen binnen 4,5 hr. haalbaar moet zijn zonder erbij neer te vallen.)
San Diego op 1 juni of Alaska (Anchorage) op 21 juni? Ik zit nog in dikke twijfel.


De Leukemie en Lymphomen organisatie steunen kan je door:
  • Rechtstreeks naar mijn webpagina te gaan en daar op de DONATE NOW knop te duwen.
  • Rechtstreeks te storten in Euro op dit rekeningnummer:
    063-4372674-46 op naam van Ann Ongena
    Laat het me zeker per email weten, ik geef dan de storting onmiddellijk door aan de organisatie!

(Bedenk dat de huidige Eurokoers erg goed staat, je gift wordt ineens met de helft verdubbeld!) Bedankt!