Tuesday, February 12, 2008

Team in Training: week 1

Vorig weekend, in de vroege ochtend, hadden we onze eerste groepstraining, zeventien zaterdagen zullen we samen trainen afwisselend op andere locaties en met telkens een clinic over een specifiek onderwerp. Voorlopig zijn we nog maar in twee groepen verdeeld, "de wandelaars" en "de lopers", in de loop van de komende weken zullen de coaches naar hun observeringen de lopersgroep onderverdelen in "beginner", "gemiddeld" en "gevorderd".
We startten de samenkomst met een cheerronde voor onze honorpatienten, ook ik heb op mijn beurt uitgeroepen "Go Britt Go!" net zoals de anderen dat deden en daar ging enorm veel kracht vanuit.
We begonnen in de ochtendkilte met een "walking clinic", want het is zo goed als zeker dat er tijdens die 42 km. stukken zullen gestapt worden, al is het maar om te drinken, te eten, voor een vervelende kramp, om even op te laden of om gewoon wat te genieten van het parcours en het uitzicht. "Want", begon de meest gezette coach, "ik heb alvast slecht nieuws". "Niemand van jullie zal de race winnen! Dus daarvoor gaan we niet, maar jullie zullen wel allemaal met een brede glimlach de finish halen en daar gaan we de komende maanden naartoe werken!"
We hebben leren efficient snelwandelen, 'met' een apenootje in de elleboogholte en 'met' een aardappelchip tussen de vingers, kwestie van de handen ontspannen te houden en de armen (iet of wat overdreven) in de juiste houding. Fun verzekerd!
Oh ja, en hoe groot neem je nu best je passen?
Ondertussen kreeg ik de garmin forerunner van mijn mentor aangemeten, "probeer hem maar eens uit, op je trailtochten zou je die gps best kunnen gebruiken!" Lief toch, hoe weet ze het dat ik wel eens verdwaal? Nee, voorlopig is zo'n ding me wat duur maar vond het wel interessant om die ochtend de hare even ten leen te krijgen om het eens te kunnen uittesten.
Natuurlijk ook onze eerste groepsrun, kort en rustig, amper 2 mijl (3km).
Tijdens de week doen we het volgens ons persoonlijk aangemeten schema waarvan drie loopdagen en twee crosstrainingsdagen. Zaterdag de groepstraining en zondag rustdag. (Al zal ik die dagen wel wat mix en matchen.)