Thursday, December 06, 2007

Belgie beroemd.

Vroeger vond ik het wel leuk om te vertellen dat ik uit Belgie afkomstig was en vond ik het nog leuker om te testen of ze dat wel wisten liggen op de wereldkaart.
Maar plots blijkt bij iedereen een belletje te rinkelen als ze "Belgium" horen, want hebben ze daar niet wat over gelezen in de krant? Is dat niet het land dat in twee helften is verdeeld met elk zijn volkje, zijn eigen taaltje en zijn eigen regering? Het landje dat goed op weg is naar een oorlog (ik citeer maar!)? Dat landje dat steeds maar weer opnieuw het wereldnieuws haalt door zijn onverdeeldheid of zoiets?
En zo krijg ik tegenwoordig uitgeknipte krantenartikels in mijn handen gestopt door mensen die ik amper ken maar die wel weten dat ik Belgische ben, vragen die te pas en te onpas hoe het nu zit met Belgie maar niemand die nog denkt aan onze goeie chocolade of aan Kim Clysters, Justin Henin, Tom Boonen of Eddy Mercx, nee het is nu Belgie dat gaat splitsen (ik citeer hier weer!). Ik ben dat dus een beetje beu geworden.
Daarom schaam ik me er ook niet voor als vreemden gokken over mijn afkomst, wat door mijn immer achtervolgende accent altijd een van de eerste gespreksonderwerpen is, en ze de landen Noorwegen, Denemarken, Zweden, Duitsland of Nederland opnoemen, dat ik nog weinig protest vertoon en simpel antwoord met "close" (of = je zit er dichtbij) en dat ik dan snel over wat anders begin. Onderwerp gesloten.
Natuurlijk, als de postbode met zijn blikkendozen postautootje voor mijn voordeur staat met een pakje met als afzender "Belgie", dan kan ik er niet onderuit. Blijkt die postbode ook nog eens het nieuws beter te volgen dan ik, ja dan sta ik daar toch even met mijn mond vol tanden als die man me vlakaf vraagt "Hey, what's going on there?" Geen zin om de hele politiek te staan verdedigen, dus lachen we het maar losjes weg door het over eBay en koningen te hebben.