Friday, November 23, 2007

Zoete aardappel soep

Voor al wie het ook eens wil proberen, deze toch wel erg zachte maar lekkere soep, "sweet potato soup" of "yam soep", klinkt exotisch maar smaakt erg huiselijk. Op Kokeneten.be
En zo zit ik weer goed in de routine van het soep maken. De vroege avonden en de daarbij horende frissere temperaturen doen ons snakken naar een kop hete groentensoep met het lekkere brood van onze "Harvest bakery" en een plak hollandse gouda kaas uit Costco erop.
Deze week hadden we een pas geemigreerd Duits vriendje van Helena op bezoek, het ventje kon het allemaal niet snel genoeg naar binnen krijgen, zo smaken dat het hem deed. 'k Heb hem aangeboden om alle goeie adressen eens op een lijstje te schrijven voor zijn mama en hij knikte heftig van ja. Helena helpt hem, "omdat ik weet wat het is om hier toe te komen en er niets van te verstaan" zegt ze. Ze meent het, haar eigen verwerkingsproces na al die tijd.
En zo denk ik toch af en toe weer eens aan hoe het in het begin was, hoe ik er iedere dag erg tegenop zag om te koken, hoeveel energie daarin ging en hoe weinig voldoening eruit kwam. De zoektocht in de warenhuizen, de teleurstelling bij de andere smaken, het hunkeren naar het vertrouwde. Maar hoe we nu ondertussen zo ontzettend thuis zijn in "onze" winkels, weet welke "mijn" merken zijn, welke aardappels goed zijn voor puree en welke beter als bloempatat, hoe ik nu weet hoe de dingen te manipuleren maar vooral hoe we nu allemaal samen open staan voor nieuwe smaken en experimenten.
Daarom, daarom vind ik het nu weer erg leuk om receptjes uit 'mijn' magazine uit te proberen.