Monday, October 22, 2007

gesloten door brandgevaar



Nog vijf dagen en dan loop ik mijn eerste Trail Race, een tocht(je) van (amper) 6km door de Santa Monica Mountains, maar wel op smalle boswegjes op hellingen die je snel buiten adem brengen. Zondagochtend zou er door de organisatie een trainingsloop gelopen worden, maar werd de avond ervoor al afgelast door de extreem droge en gevaarlijke weersomstandigheden, de spookochtend getekend door het onstaan van een dozijn bosbranden, ik ben zelfs niet op eigen houtje eropuit getrokken.
Maar ook de wedstrijd van zaterdag ligt in gevaar, wij lopers zijn al per email verwittigd, het park is afgesloten (dat zagen we deze namiddag zelf al en namen een foto) en de snelheid waarmee de branden zich nog verder uitbreiden zal de luchtkwaliteit tegen zaterdag niet verbeteren. Zolang de Santa Ana winden aanhouden zullen die hun poorten niet openen, zelfs al blijft het gespaard van vuur.
Morgenochtend zal ik dan ook voor de allereerste keer in mijn leven niet lopen in het park maar op de Tredmill (of loopband) in de YMCA, deze keer zie ik het nut wel in van een koele geairconditionde gym waar ik op matig tempo wat los ga lopen, als ze niet sluiten tenminste, want door de barslechte luchtkwaliteit zijn wel alle zwemlessen en de zwemschool gesloten, ik probeer dus ook zeker niet diep te gaan inademen. Wel veel en veel drinken want door de droge lucht voel ik geen dorst, gek maar waar, heb wel last van droge neus, droge lippen en prikkende keel. "Hey wie heeft mijn flesje water weer ingepikt?"
Voor het eerst slaap ik ook met het raam dicht en ik vind dat helemaal niet plezant, want altijd, zelfs als het vroor (in Belgie toch) slaap ik met een zuchtje wind in mijn gezicht. Maar nu waait er enkel maar as in mijn neus.
Fire updates op de vanbrandekesgazette