Tuesday, October 16, 2007

strenght training

Terwijl ik het voorbije jaar vooral op uithouding en duurtraining heb gefocust, oefen ik de laatste weken op snelheid. De tripjes naar de gym waar ik de weight machines doe, af en toe op de elliptical trainer sta te hoppen, een Body Works klas bijwoon maar ook een Pilates klas doe, hebben duidelijk resultaat, mijn lichaam is al zoveel sterker geworden, net dat extraatje dat ik nodig had om goed door te rennen.
Terwijl ik altijd afremde bij de afdalingen door de schrik om te vallen, mijn gewrichten teveel te belasten, om me te forceren, blijf ik nu goed doorgaan en gebruik ik optimaal de voordelen van de zwaartekracht, iets waar ik voorheen echt niet sterk genoeg voor was, maar nu dus wel.
Op zondagochtend heb ik zo mijn eigen looptoerke in de bergen achter ons huis, drie opeenvolgende keren heb ik mezelf getimed op hetzelfde traject met hetzelfde start en aankomstpunt en iedere keer liep ik iets meer dan een minuut sneller op de oorspronkelijke tijd van 40 minuten, nu 38, een afstand van 4,3 mile. Mijn zondag kon niet meer stuk.
Nu kom ik net terug van een 53 min. tocht in het park aan de Canyon, op en af de waterval en dan nog een ommetoerke om uit te lopen 9,3 km. niet zo slecht en dat voelde ik want ik had moeite om de ademhaling onder controle te houden. Achteraf goed uitgeblazen dus, dan snel de douche in want in mijn kletsnatte shirtje krijg ik het altijd erg snel zeer koud.
En zo zit "my time" er weer op voor vandaag, het huishouden roept, de kinderen zijn de hele week vroeg uit school (halve dagen want in de namiddag zijn er persoonlijke oudercontacten en zo hebben de leerkrachten lekker veel tijd voor de ouders zonder extra overuren te moeten kloppen) dus spring ik al snel weer mijn Chevy Taxi in en doen we daarna samen met de kleintjes boodschappen, zonder ons zorgen te proberen maken over de uitvliegende tieners.