Monday, March 26, 2007

Is er nog iets na Evy???


'k Zal maar eerlijk zijn, toen ik nog in bed lag twijfelde ik sterk aan mezelf of ik het nog wel zou doen. Is het nu niet genoeg geweest? Sinds 30 oktober drie keer per week, iPod, lopen, zweten, puffen, uitblazen, naar huis en dan merken dat de ochtend al een eind geschoven is, de dag dus alweer wat korter en nog zoveel andere dingen te doen. Maar dan bedenk ik dat dit me zoveel goeds gedaan heeft, zowel geestelijk als lichamelijk voelt het beter, dat ik niet de enige ben die dat merk maar ook de mensen rond me, de complimentjes worden met honderden naar mijn hoofd gesmeten tegenwoordig, dat ik er zo goed uitzie, dat ze van ver denken dat ik een van mijn dochters ben, dat ze hier nogal boffen met hun fitte mama, enz... enz. En dan al die supporters in vlaanderen en omstreken en veel verder, al die andere bloggers en mensen gelijk Anja, Riet, Fleur, Leen, Jessie, Annelica, Jess, Liesbeth en Lilith die ook aan't lopen geslagen zijn, die kan ik nu toch niet in de steek laten?
Dus toch maar weer die loopbroek aan. Onderweg nam ik ernstig in overweging om de laatste week van Evy's podcast nog eens te herhalen, maar dat leek me nogal sullig.
Op mijn iPod staat er ondertussen al wat van podrunner, een gastje uit LA, van bij ons dus, die workout muziek samensteld en in podcasts van een uur lang ongeveer op het internet gooit, met veel succes trouwens. Het goeie is dat je je eigen tempo kan uitkiezen, of de beats per minuut.
Zo stelde ik mijn iPod-sensor in op tijd, 45 minuten en als muziek een mix van podrunner, "Cold Sweat" met 152 BPM (Beats Per Minute). Dat bleek nu het perfecte tempo voor mij te zijn. Vijfenveertig minuten lang heb ik op dat tempo gelopen, ik voelde me net een metronoomtje, zo schoon gelijk met de muziek dat ik liep. Zelfs bergop en bergaf bleef ik in tempo, met kleinere pasjes, maar kom, ik bleef gewoon gaan. En wat viel er me nu op? Dat ik die hele tijdspanne moeiteloos heb uitgelopen, zonder echt moeilijke momenten, het moet dus dat ritme zijn. Want bij Evy had ik het toch soms moeilijk om dat te vinden, en dan had ik het, maar bij bergop was ik het dan weer kwijt, bij bergaf ook, als ik vergelijk met vandaag, liep ik die 57 lessen helemaal niet op een regelmatig tempo en was het dat wat me zo vaak de adem afsneed.
Plezant, want ik zou ik niet zijn als ik ze nu eens allemaal wil gaan uitproberen, de snellere beats voor kortere workouts en de tragere voor de langere?
Normaal stel ik mijn iPod met sensor altijd in op 'basic' omdat Evy's podcast mijn leiddraad was in tijd. Nu stelde ik de tijd in en het werkte nog erg plezant ook. Na vijf minuten, tien, twintig werd er mij gezegd hoe lang ik al bezig was, halfweg kreeg ik de melding dat ik op het 'turn around point' was en zo verder, de laatste vijf minuten kreeg ik iedere minuut te horen hoe lang nog. Tof hoor.

Labels: ,