Thursday, December 07, 2006

start to run les 18



Nog rood aangelopen en vol energie kom ik thuis, op het antwoordapparaat staat een boodschap dat de art-les in Helena's klas niet doorgaat omdat mijn collega lesgeefster haar peutertje ziek is, we doen het altijd gezellig met zijn tweetjes en daarom verleggen we het naar volgende week.
Dus heb ik vandaag wat extra tijd en kan ik eerst mijn relaas doen over -weeral- mijn fantastisch uitje in de open natuur.

Onderweg hoor ik op het nieuws dat de vernielende brand zondagochtend omstreeks 2:30 am. ontstaan is door vonken aan electriciteitskabels. Er was slechts een luchtvochtigheid gemeten van amper 1 tot 2 %, dat is even droog als in de Nevada woestijn en zeer uitzonderlijk. De sterke Santa Ana wind doet zoveel electro statische electriciteit ontstaan dat de wiegende kabels die tegen elkaar wrijven, vonken maken, die vallen op de droge steppe, de rest kan je raden.

In het onderstaande schema, dat afgelopen maandag in de krant stond, kan je heel goed zien hoe die gevreesde Santa Ana winden ontstaan en wat ze tot gevolg hebben voor onze omgeving. Klik op de foto voor meer uitleg.


Iets na achten kom ik aan op de parking, het (grote) gebied rond het Shumash Indianen informatiecentrum blijft nog open, weeral blijk ik de enige vroege vogel te zijn, maar het is er heerlijk rustig en reeds warm genoeg zodat mijn vestje in de wagen kan blijven.

Het loopschema viel best mee: 2 min. lopen, 2 min. wandelen + 4 min. lopen, 2 min. wandelen + 5 min. lopen, 2 min. wandelen + 6 min. lopen, 2 min. wandelen + 7 min. lopen en 2 min. uitwandelen. Boven me cirkelt een buizerd met haar piepend jong rondjes en in de verte staat een coyote naar me te kijken.

Ik voel echt dat mijn conditie er merkelijk op verbeterd is, het lopen verloopt soepel, ik raak niet meer buiten adem, zelfs niet op de stukjes bergop. "Je bent een echt natuurtalent" zegt Evy. Daar geloof ik natuurlijk niets van maar het is wel leuk om dat tussendoor te horen te krijgen. Het komt enkel omdat we samen al 6 weken aan het trainen zijn en dat het opbouwen zo lekker langzaam gaat dat ik het gevoel heb dat het vanzelf gaat. GREAT!

Ik maak zelfs al grootse plannen. Hilde stuurde me een link door, een loopevenement februari 2007 in downtown LA, ook zit de 5 km ertussen, dus misschien doe ik wel mee!

Labels: