Wednesday, October 11, 2006

Tbc-screening als vrijwillige

tuberculoseNergens heb ik zoveel vrijwillige, helpende ouders gezien op school, als hier. Van bij het begin van het schooljaar worden lijsten meegegeven met de kinderen waarop we kunnen aanduiden waarmee we af en toe, of regelmatig voor wie kan, eens kunnen bijspringen. Het geheel is erg officieel en goed georganiseerd, helpers worden op handen gedragen en kan het toch eens niet, geen probleem, er is wel iemand anders die even kan inspringen.

Ook ik heb me opgegeven voor enkele taakjes die ik leuk vind om te doen, zo ben ik nuttig bezig en mijn kinderen vinden het super om me af en toe in 'hun' klas te hebben.

Maar, je wordt enkel toegelaten tussen die bende kinderen als je een recent bewijs kunt voorleggen dat je Tbc-vrij bent. Mijn eerste reactie vorig jaar, was een van verbazing, tuberculose, bestaat dat nog, dat is toch van vroeger? Toen werd ik er al snel door anderen op gewezen dat de ziekte terug is en sterker dan ze ooit was, ze willen hier geen risicos nemen.
Zo ging ik naar de dichtsbijzijnde Urgent Care, liet een prikje aanbrengen en kwam binnen de juiste tijdsspanne weer terug voor controle. Alles bleek ok, het kost me slechts $20 en iedereen is gerust.
Doordat wij als ouders, leerkrachten en jeugdwerkers ons massaal laten testen, zijn wij alvast geen overdragers in een dicht bevolkt klasje, ik had er dus niets op tegen.
Gisteren las ik in de krant dat het echt opnieuw een probleem wordt, de ziekte zou terug zijn en gevaarlijker dan ooit.