Monday, October 09, 2006

de "Gazette van Detroit"


Het moet een zestal maand geleden zijn toen ik van een stille lezer een artikel kreeg doorgestuurd over de teloorgang van de Gazette van Detroit en met de vraag of ik geen interesse had.
"Een krantje dat sinds 1914 wekelijks een vriend aan huis was voor de vele Vlamingen die zich probeerden te integreren in de Canadese of Amerikaanse samenleving. De Gazette is 92 jaar maar haalt wellicht het einde van het jaar niet meer, er is nood aan geld en jonge krachten."

Ik heb er toen niets concreet mee gedaan, in de eerste plaats omdat ik meer geloof in de digitale communicatie voor de buitenlander. Het internet maakt de contacten zoveel eenvoudiger dan een nostalgisch gedrukt stukje papier. Maar anderzijds was ik het artikel uit het oog verloren en de hele zaak vergeten, tot ik vandaag een nieuw en optimistischer stuk in DeStandaard te lezen kreeg.
Ze zouden voorlopig gered zijn, er is nieuw bloed en vers geld, maar nog niet genoeg. Wel om misschien hun eeuwfeest te halen. Toch blijf ik nog een beetje skeptisch achter het hele idee. Toen de initiatiefnemers er destijds mee begonnen was dit een prachtige manier om als Vlamingen verbonden te blijven, maar toen was dit ook nagenoeg het enige middel. Ik vrees dat het krampachtig in stand proberen houden enkel nog met nostalgie te maken heeft, er is nu de meer efficientere en goedkopere manier van het internet.

Maar ik wil zeker niet tegenwerken, integendeel, maar enkel en alleen als ik er in kan geloven. Ik heb het krantje nog nooit gezien en had er voor deze artikels ook nog nooit over gehoord.

Daarom, heeft iemand van jullie dit ooit ook effectief in handen gekregen?
En voor wie graag wil meewerken zou zich mogen melden op het volgende mailadres: gazettevandetroit@yahoo.com