Sunday, October 08, 2006

verkiezingen

Nee, wij hadden vandaag geen verkiezingen, ook kunnen we als Belgen in het buitenland niet meekiezen voor gemeenteraadsverkiezingen, nogal logisch eigenlijk aangezien we momenteel in geen enkele Belgische gemeente staan ingeschreven.

Deze "uitschrijving" heeft wel het gelukkige gevolg dat we voor het eerst sinds meer dan tien jaar niet moeten gaan 'bijzitten' of gaan 'tellen'.

Iedere keer waren we erbij, Bert zowel als ik, vanaf onze dertigste verjaardag, de een in de ochtend en de andere in de namiddag tot avond. Zelf heb ik door redenen van 'pas bevallen' of 'alleenstaand met echtgenoot in het buitenland' of 'door te laat arriveren' het nooit effectief gedaan, hij wel, tenzij hij in het buitenland was en dat waren zeker de laatste drie keren.

Telkens had ik dan de vervelende opdracht om te gaan verklaren dat hij er niet zou zijn dus ook niet kon komen tellen, en om een volmacht aan te vragen om in zijn plaats te mogen stemmen, en om te gaan uitleggen dat ik met 5 kinderen er alleen voor stond en dus geen hele zondagochtend van 7 tot 1 in het stemkantoor kon doorbrengen.
De allerlaatste keer begonnen ze ambetant te worden. Toen zij ik dat ik wel zou komen en mijn kinderen wou meebrengen, of er soms een speeltuintje was waar ze dan konden spelen? Toen werd het stil aan de telefoon en kreeg ik nogmaals forfait.