Monday, September 25, 2006

even checken


"Heb jij hier een vriendin?"
"Heb je hier al leuke mensen ontmoet?"
"Woon je hier graag?"
"Ben je het hier al gewoon?"
"Zou je nog terug willen?"
"Mis je je familie?"
"Hoe vinden je kinderen het op school?"
"Heb je soms nog heimwee?"



Zijn enkele voorbeelden van vragen die ik regelmatig te horen te krijg.
Sommigen doen pijn en soms weet ik niet goed wat te antwoorden.
Nee, ik heb nog geen echte vriendin, ja ik heb al veel leuke mensen ontmoet maar iedereen heeft zijn eigen leven, ja ik woon hier graag en ja ik ben het al goed gewoon.
Maar natuurlijk mis ik mijn familie, sommigen meer anderen minder, sommige dagen gaat het beter en leef ik helemaal hier, andere dagen ben ik ginder.
Oh ja, de kinderen vinden het leuk op school, ze fleuren helemaal op door de positieve benadering, ze hebben leuke vriendinnen/vrienden maar anders dan in Belgie.
Ja, soms heb ik heimwee maar ik ben er niet meer ziek van.
Of ik nog terug wil? Misschien wel, misschien niet, ik weet het niet.