Tuesday, May 06, 2008

kadans

Ik heb net een heerlijke workout achter de rug, net dat wil zeggen nadat ik ondertussen al een lekker en gezond Chinees slaatje uit onze nieuwe Deli heb opgegeten en een hoognodige douche heb genomen, de wasmachine staat alweer te draaien (om al dat zweet uit te wassen) en voel ik nu de onbedwingbare nood om mijn geluk met jullie te delen.
De loopband was nooit mijn beste vriend want wie wil er nu in de gym staan zweten op een lopende band als dat buiten onder een prachtige azuurblauwe hemel met een fris oceaanbriesje in het gezicht ook kan? Nog niet te spreken over het genot van al dat natuurschoon dat je op die loopband moet missen! Maar ondertussen zijn we beste maatjes geworden, want hoe kun je beter gecontroleerd leren lopen dan wanneer je de cijfertjes netjes voorgeschoteld krijgt en al je concentratie naar je loophouding, tempo en ritme kan gaan? Het enige wat me nog echt kon storen was het ritme van andere lopers naast me, ik die me nu moet focussen op een kadans van 180 stappen per minuut (Klinkt best snel maar is het niet als je bedenkt dat het muizepasjes moeten zijn waarbij de voorste voet niet verder dan mijn zwaartepunt mag komen en de achterste zo snel mogelijk weer de grond moet verlaten.) liet me nogal gemakkelijk meeglijden in hun rustigere tempo met het gevolg weer de neiging naar een foute houding.
Het was al maanden geleden dat ik nog gelopen had met muziek, sinds ik weet dat je op de elite wedstrijden (wat de San Diego Marathon is) niet mag deelnemen met een mp3-speler had ik me er ineens maar een gewoonte van gemaakt om zonder te muziek te lopen. Tot ik me weer realiseerde dat ik altijd zo mooi in het ritme van het deuntje blijf, voelt een beetje als dansen. Als ik nu eens gewoon wat muziek zou downloaden aan 180 bpm (beats per minute) dan blijf ik vanzelf wel in de juiste kadans. Verbazend hoe weinig ik aan zo'n snel tempo kon vinden! Slechts een podcast uit mijn oude Podrunner lijst is een volledig uur aan dat tempo, beter een dan geen en heb het alvast met deze geprobeerd. En ja hoor, wat een fantastische workout heb ik hierdoor gehad. De muziek lekker keiluid (om boven de muziek in de gym uit te komen) en volle concentratie op vorm, twee keer dertig minuten met een minuutje stappen tussen de twee en niet een enkel keertje heb ik wat verkeerd gevoeld. Ik begin er echt helemaal in te komen en had vandaag waarlijk fun daar in mijn eentje. (Groove electric music is to make running feel more like dancing all night at the club!)
(Uit "Run Your First Marathon": Accept the ups and downs you will experience. You are going to have days you feel like you're flying and days you struggle. This is normal for all runners.)