Tuesday, April 08, 2008

Wat nu?

Nog maar 8 weken te gaan in de training naar de marathon en aan de kant zittend met een pijnlijke blessure, hoe ga ik dat nou doen?
Ik maak me nu natuurlijk zorgen over mijn trainingschema, vorige week viel al helemaal in duigen en deze week zit er van lopen ook al niet veel in. Zo zou ik deze ochtend een rustige 10 mijl (= 16km) hebben moeten lopen, welteverstaan "rustig" om na de 21 kilometer race van zaterdag alle stijfheid eruit te werken, maar en nu komt het, omdat ik deze ochtend maar pas voor het eerst weer die trappen op een normale manier kan afstappen en er nog veel overgevoeligheid waar te nemen is rond de zere knie, moet ik dus ook nog niet aan lopen denken.
Maar ik wil ook niet meer stilzitten! Ik wil binnnen 8 weken klaar zijn voor die marathon! Maar ik wil ook van die blessure af geraken en dat het liefst zonder teveel aan conditie te verliezen.
Daarom ben ik toch maar in de aanval gegaan.
Te beginnen met mijn oude vertrouwde Pilates-Core Fusion klas van een uur, alle conditiewerk zit geconcentreerd rond de buik- en rugspieren, daarenboven doen we zeer veel zijwerk, dat wil zeggen side-plank, side leg lifts en ook wat aandacht aan alle spieren rond het achterwerk. Knieen en Illiotibial banden volledig sparend, goed voor een sterke lichaamshouding en prima voor een slank figuur.
Maar dan de cardio, hoe pak ik dat nu aan zonder mijn benen al te gebruiken? De loopband gaat nog niet, de elliptical ook niet, fietsen ook nog niet en dan heb ik het voorlopig gehad. Maar zwemmen wel, tenminste met een vlotter tussen mijn knieen zodat ik de benen stabiliseer en niet gebruik. Ik heb dus gezwommen enkel met mijn armen, een half uurtje maar, want amai da's niet gemakkelijk!
Maar ik voel me nu prima, zelfs mijn IT-band roept luidkeels "Dank U" en sinds daarnet kan ik weer netjes als een gewone mens stappen, joepie!
Morgen volg ik de gewichtenklas Body Works, maar van de squads en lunges ga ik me onthouden, misschien een voorafje in het zwembad idem vandaag en achteraf staat er een visite aan de fysiotherapeut op het programma.
Ook denk ik eraan om zowel mijn trailloopschoenen als mijn pavementloopschoenen te vervangen, ze zitten super comfortabel en zijn de juiste voor mijn voeten maar als ik zo nakijk dan zijn ze slechts bedoeld voor een intensiteit van minder dan 25 mijlen per week en aangezien ik daar nu boven zit denk ik dus aan upgraden. Daarenboven zijn mijn 8 maanden oude trailrunners aan vervanging toe en kan ik de relatief nieuwe straatloopschoenen nog wel gebruiken in de gym.
"Our greatest glory is not in never falling but in rising every time we fall."
(Confucius)