Monday, January 28, 2008

alarmberichtjes

Het is niet de eerste keer dat ik een 'forwarded' mailtje krijg van andere ouders. De scholen werken alle informatie door via email en zodoende is er dus een gigantisch contactgegevens netwerk van de families waarmee we betrokken zijn. Meestal zijn die mailtjes belangrijk genoeg om er de anderen hun mailbox mee te stalken, zo snugger is iedereen gelukkig wel en hoofdzakelijk gaat het om schoolse en buitenschoolse betrokken onderwerpen. Maar soms gaat het ook over ernstigere zaken, zoals de bekendmaking van verdachte personen in de buurt, over de zoekactie naar de daders van een verkrachting of over andere incidenten die onze kinderen of onszelf in gevaar zouden kunnen brengen.
Vandaag zat er weer eentje tussen, over hoe een elfjarig meisje zaterdagavond werd gekidnapt, ze is kunnen ontsnappen en er nu een grootscheepse zoekactie is naar de betrokken camionette en zijn bestuurder. Het voorval gebeurde zeer dichtbij ons huis en nu ik het weet begrijp ik ook waarom er gisteren maar ook al de hele voormiddag de Sheriff zijn helicopter aan het rondcirkelen is, met cameras voorop gemonteerd en al.
Om een voorbeeld te geven wat er in de berichtgeving staat:

On Saturday, January 26, 2008, the ... Police Department responded
to a report of an 11-year-old female kidnapped near her residence in
the ... of the City of ... The victim was forced into a vehicle by a
male suspect and driven away. After struggling with the suspect, the
victim was able to free herself and exited the vehicle while still in the
neighborhood. The victim ran directly to her house and immediately
notified her parents. Patrol deputies and investigators are continuing the
search for the suspect.

The victim was abducted by the suspect in the gated residential community around 5:00 p.m. The suspect, described as a white male in his 40’s, was driving a light colored van. The suspect fled the area in his vehicle prior to ... Police Department deputies’ arrival at the scene.

Anyone who may have witnessed this incident or related suspicious activity can report information to ...


... will pay up to $1,000 reward for information which leads to the arrest and criminal complaint against the person(s) responsible for this crime. The caller may remain anonymous. The call is not recorded.

Zulke voorvallen daar kunnen ze hier niet mee lachen, zonder deze berichtjes durft al niemand zijn kinderen alleen in de straat sturen, zelfs niet tot aan het hoekje. Onlangs had ik daar nog een discussie over met een andere mama en ik kon geen enkel zinnig argument naar voren brengen om haar te doen twijfelen. Een kind alleen op straat doet spontaan een andere ouder alarm slaan. Nu dit nieuwtje rondgaat over een voorval in een gated community (= een afgesloten woonbuurt waar je enkel door een hek naar binnen kunt als je de toeganscode hebt), zullen we ook daar geen kinderen meer buiten zien, niet dat ik er voordien al buiten heb zien spelen.
Als ik bedenk hoe mijn kinderen in Belgie alleen de straat op gingen, hoe ze ook hier wel eens naar buren rennen een eindje in de straat of een andere straat, hoe mijn drie meisjes in de kritieke leeftijdszone zitten (11-13-15) en hoe ik, als ik eerlijk ben, best wel eens meer ongerust ben over hun welzijn, zonder ze bang te maken praten we er wel over maar toch vind ik dit een moeilijk onderwerp.