Thursday, January 17, 2008

Fitness terugbetaalbaar?



Wat denkt u hiervan? Fitness dat terugbetaald zou worden? Zou dit de oplossing zijn om de mensen tot in de gym te krijgen? Gaat iedereen op deze manier een gezondere levenswijze aanleren?
Dat er over nagedacht en gepraat wordt is al goed, dat mensen zich realiseren dat het niet enkel in den ameriek is dat er dikke mensen rondlopen maar dat ook zo is in Belgie. Het Start-To-Run programma dat gesponsord werd door de overheid was al een goeie zet en heeft vast al veel mensen op de been geholpen (geef mezelf nu een schouderklopje), maar lopen en/of wandelen is niet voor iedereen en al zeker niet in het Belgische klimaat waarbij je goed tegen weersveranderingen moet bestand zijn. Dan is de fitnessclub of gym of sportschool, zoals je dat zelf wilt noemen een goed alternatief. Maar wie heeft er niet drempelvrees voor dat soort zaken? Ik had het alvast en een paar keer heb ik mezelf geforceerd op een goeie dag om toch even binnen te lopen en wat informatie te vergaren, maar telkens voelde ik me zo onwennig dat ik blij was weer buiten te staan met de zekerheid daar nooit meer binnen te lopen.
Nog een laatste kans gaf ik mezelf toen ik begin september het nieuwe gebouw binnenwandelde in het kleine en supergezellige binnenstadje in aanbouw naast de school van de kinderen. De YMCA, meteen denken we dan aan het liedje, meteen dacht ik ook aan veel geld en aan 'niets voor mij'. Maar de Y. bleek niet een standaard gym te zijn, ik voelde het meteen als 'misschien toch wel iets voor mij', het voelde meer als een gezellige, huiselijke sportaccomodatie waar iedereen van harte welkom is, ook ik. Voor je binnenkomt zie je al het veilig afgeschermde gigantische kinderverblijf met buitenspeeltuin en ongelooflijk groot en leuk ingerichte binnenruimten met een stel jonge kinderverzorgers in hun rode shirtjes. Je mag daar je kindjes tot twee uur per dag gratis naartoe brengen terwijl jezelf in de gym gaat fitnessen of een groepsklas volgt of in het zwembad baantjes trekt. Maar ook de alleroudsten worden met een vriendelijke lach en een helpende hand onthaalt, het staat dan ook niet vreemd als naast je op de loopband een bejaarde man staat te puffen, of gehandicapten, de zeven voorbehouden plaatsen aan de inkom wijst er al op dat ook zij van harte welkom zijn, een rolstoel in de gym is dan ook niet vreemd.
In de groepsklassen waar je me nu regelmatig kunt terugvinden sta ik naast een gezellige mengelmoes van vrouwen en soms ook wel eens een eenzame man, een ex-ballerina naast een oudje, naast een atlete en een heel stel vrouwen die dringend wat aan hun figuur willen werken of gewicht willen verliezen, een zwangere mama of een net bevallen mama. Van alle slag wat, leuk toch? En met de fitness outfits valt het ook al goed mee, iedereen draagt gewoon waar hij zich goed invoelt, lekker comfy en zweetdoorlatend zijn de basisregels.
Daarnaast al die leuke activiteiten voor het hele gezin, de soepelheid waarmee kinderen in de moeilijke tussenleeftijd worden ontvangen maken dat ook ik en mijn hele gezin er zich heel goed thuisvoelen.
En dan de bedrijven, de grote bedrijven die ik hier heb leren kennen hebben een eigen fitnessruimtes met fitnesscoach en groepsklassen (en douches) waarvan de werknemers zomaar gebruik mogen maken, voor of na het werk of tijdens de lunchpauze of tijdens een stil moment.
Hebben ze in Belgie en Nederland ook zo'n vergelijkbare fitnessclubs? Dit in combinatie met een betaalbaar maandelijks lidgeld is volgens mij beter haalbaar dan volledige terugbetaling niet?