Thursday, May 10, 2007

over werkjes en rokjes

Zo af en toe moet er ook nog eens werk afgemaakt worden, zaterdag is alweer de laatste cursusdag en dan moeten we onze beste verzamelde werken voorstellen, zwart wit natuurlijk en afgewerkt op karton om te presenteren. Daarom zat ik vandaag een hele dag verstopt in de donkere kamer. Afgelopen week was ik de filmrolletjes van downtown LA gaan ontwikkelen, succesvol deze keer en had ik er toen ook gelijk proofscheets van geprint zodat ik thuis rustig de beste eruit kon kiezen.
Negen goeie prints hou ik over van vijf uur onder de vergroter en het heen en weer lopen van het donkere werkstation naar het ontwikkelmachien, wachten en naar het licht om het resultaat te beoordelen en weer terug. Oh wat is digitaal 'ontwikkelen' stukker makkelijker en sneller. Maar dit voelt meer aan als handwerk en door het trage en moeilijke proces ben ik voorzichtiger en stemt het me meer tot nadenken, toch wel een pluspunt als je nog alles moet leren. Anderzijds kan je met digitaal meer uitproberen, toch ook geen te onderschatten voordeel. Maar genoeg nu met vergelijken, morgen heb ik alvast werk met het uitzoeken en afwerken.
Maar zo zal de cursus dus snel gedaan zijn, de eerste uit een reeks van vier, want hierna mag ik naar intemediate maar ook gelijk naar digitaal en daarna heb je nog advanced. Maar alles op zijn tijd en eerst neem ik samen met de kinderen zomervakantie, ook al kan je inschrijven voor summerschool, uit ervaring weet ik dat met vijf rondlopende vakantiegangers in huis er voor mezelf niet zoveel tijd meer zal overblijven.
Trouwens, ik heb andere plannen samen met hen, de tijd is rijp om mijn meisjes eens te leren naaien. Klinkt misschien erg kordaat, maar tijdens ons superkort weekendtripje kreeg ik plots deze ingeving nadat ik het linnen rokje met de perfecte snit voorbij zag flanneren, een rokje dat vast heel veel gekost had maar dat ik zo in een wip in elkaar krijg. Trouwens, rokjes maak ik al sinds mijn twaalfde, of was het veertiende? Te bedenken dat mijn dochters nu bijna 15 , 13 en bijna 11 zijn, is het dus hoogtijd, en wedden dat de jongens en het lief ook zullen willen meedoen?