Monday, October 16, 2006

recepten

Ok, daar gaan we dan, toch maar echte receptjes en maar eventjes twee tegelijkertijd, van ons pas verworven nieuwe huisspecialiteiten.




Het Banana Bread is echt een aanrader, de kinderen zijn er zot van en ik ook. De eerste keer deed ik het van een mondeling overgedragen recept. Daarna kocht ik "rijpe" bananen in een "Tote bag", dat is een papieren draagtasje dat wordt volgestopt met rijpe bananen die snel verkocht moeten worden aan een gereduceerde prijs. Op die zak staan tips en recepten met rijpe bananen en daarop vond ik dit, ondertussen al een paar keer geprobeerd en goedbevonden. De Walnuts vervang ik door Blueberries, vinden wij super lekker. Alles goed roeren en bakken zoals bij cake in een broodbakblik.

125 gr boter
125 gr suiker
2 eieren
125 gr gewone bloem
125 gr volle bloem
zakje vanillesuiker of 1 theelepeltje vanilla extract
1 theelepeltje bakzout
1 theelepeltje bakpoeder
1/2 theelepeltje zout
3 grote of 4 kleine goed rijpe bananen die je prakt.
stukjes okkernoot of bosbessen of chocoladestukjes




Het Pumpkin Bread, gaat van smaak wat naar pumpkin pie maar dan in cakevorm. Ook dit blijkt een favoriet te worden in het gezin. Echt ook het proberen waard, als je tenminste de ingeblikte pompoenpuree zult kunnen vinden, anders zal je die zelf moeten maken, koken en pureren.
Het receptje dat we op school gebruikten heb ik niet, maar ik heb wat rondgesurft en er zijn heel veel varianten te vinden, er kan dus weinig mis gaan denk ik. Het volgende leunt er het dichtste bij (wij gebruikten geen kruidnagel en deden er nog gele rozijnen en chocoladestukjes onder):
1 cup butter or margarine, softened (of 1 stick boter)
3 cups sugar
3 eggs
3 cups all-purpose flour
1 tablespoon baking powder
1 1/2 teaspoons baking soda
1 1/2 teaspoons ground cinnamon (= gemalen kaneel)
1 1/2 teaspoons ground cloves (= gemalen kruidnagel)
1 1/2 teaspoons ground nutmeg (= gemalen nootmuskaat)
1 (16 ounce) can solid pack pumpkin (een blik pompoenpuree)
Het bereiden en bakken ook als cake in broodbakblik.

Ik denk dat ik volgende week dat pumkin bread ga maken in kleine cups of papieren cakevormpjes die ik in een muffinpan zet, ze houden met de waterpolo een carwash aan de school en moeten tegelijkertijd ook individueel verpakt gebak meebrengen om te verkopen, lijkt me ideaal net voor Halloween!

Labels: