Thursday, October 19, 2006

naar de markt

Gaan 'markten' heeft iets ouderwets en gezellig, terwijl het vroeger uit noodzaak was, doen we het nu nog enkel uit nostalgie, denk ik. Want waarom anders sleuren met zware zakken als we in de supermarkt gewoon ons karretje kunnen volladen en ermee tot aan de auto rijden?
En niet alleen is het altijd leuk vertoeven tussen de kraampjes, eens thuisgekomen geeft het sfeer in de keuken, want mama is naar de markt geweest.



Vroeger was donderdag altijd marktdag, dan werden er verse groenten gehaald en vis, tot ik trouwde en in Schaarbeek woonde en het op vrijdag was, dan wandelde ik met de 'caddy' tot achter de kerk en kocht allemaal andere dingen dan mijn moeder deed, om uit te proberen, verse sardienen en ansjovis, paprika's, venkel, enzomeer . Na drie jaar verhuisden we terug naar onze geboortestad en was het weer op donderdag. Niet iedere week, maar toch heel regelmatig nam ik de fiets of stapte ik met de baby tot op de grote markt en met volle zakken kwam ik weer thuis, een kip van't spit was toen een favoriet en meer en meer terug de groenten van moeder. Na drie jaar verhuisden we zestien kilometer verder, dan was het markt op woensdag, tenzij ik die zestien kilometer aflegde om op donderdag te gaan. Maar ook al had ik nu een ruime keuze in plaats en dag, met babies en boodschappen kilometers ver tot aan de wagen draven, remde mijn bezoeken aanzienlijk af. Als we gingen was het voor de kleine dingen die ik nergens anders vinden kon, zoals een verse wafel met bloemsuiker eten in het midden van de markt.

En nu ben ik in Californie, heeft het de schone naam "Farmers Market" en is het weer op donderdag, de markt waar de boeren of de kwekers hun producten rechtstreeks aan de consument verkopen. Geen grote marktkramerswagens met logo's en adressen, maar sobere trucks of SUV's met aanhangwagen en een opklaptafel met hun koopwaar. Van 3u in de namiddag tot zonsondergang staan ze opgesteld in twee rijen op de parking van de Mall. Fruit, groenten, brood, eieren, bloemen en popcorn, daarmee is het meeste opgenoemd, de ene organic (biologisch) de andere traditioneel.
Niet de drukke sfeer van de ochtendlijke belgische markten, maar een rustige en serene namiddagsfeer, met de auto in de buurt.
We brachten mee: kleine zoete druifjes, roma tomaatjes voor bij de boterhammetjes en zeven super grote tomaten om te vullen, een dozijn bruine eieren van buitenkippen, zachte broodjes van de warme bakker en een Franse baguette, en een bos bloemen voor het aanrecht niet te vergeten.

Labels: