Tuesday, July 04, 2006

4th of July,


dit is een "feestdag" voor de Amerikanen, dan bedoel ik dat ze echt uitbundig zijn in hun patriotisme, wat voor de meesten inhoud, met de RV of de tent of hun boot een lang weekend erop uit, in de fille staan en kamperen zijn de toppers.
Maar aangezien ik nog lang geen "Stars and Stripes" vlag voor de deur hangen heb, deed ik het op mijn eigen Belgische manier.
Het begon met het helemaal leeghalen van de garage en het sorteren van -zelfs na negen maanden- weeral rommel. De waterslang spoot het meeste vuil naar buiten en de -Belgische- aftrekker trok de rest in dezelfde richting. De zon droogde het geheel weer mooi op en toen kon het gerief weer naar binnen. Nu wat meer geordend en vrij van spinnenwebben.
Toen stond de halve buurt op de oprit met de melding dat de laatste BBQ al sinds zaterdag geleden was en ge toch niet op je eentje kunt zitten vuurwerk kijken. Toen besloten ze dat zij het eten wel gingen meebrengen als wij de locatie konden voorzien en dat het dan weer eens supergezellig zou kunnen worden.
Zo stonden ze met z'n allen om zeven uur op ons balkon met geroosterde groentjes, aardappelsla, salsa en rijst, kalkoenhamburgers, ijscreme sandwiches, bier en frisdrank.
En Dave had zijn supertelescoop nog meegebracht, Benjamin is zijn grootste fan maar ook ik vind het geweldig, planeten kijken en de maan met al zijn kraters, ik kon bijna een maanwandelaar zien.
Zo hoorden we de knallen van het vuurwerk in het donker en zijn we nog snel langs het stijle paadje een iets betere locatie gaan opzoeken bij andere buren op de patio.
Vuurwerk zoals we het kennen in het kwadraat, met de beroemde smiley-face en de Amerikaanse kleuren.
En zo kon ik een zeer lang, begonnen als onproductief, weekend afsluiten met een dag van voldoening. Mijn voeten dachten er anders over en mijn lichaam en geest vielen als een blok beton in slaap omstreeks tien uur in de avond.