Saturday, August 06, 2005

het Nest

Eigenlijk zou ik nu beter gaan slapen, ik die bezoek helemaal niet gewoon meer is, heb een hele dag met sluimerende hoofdpijn gelopen, ik denk van moeite.
Maar nu is het over en wil ik nog even iets over het fenomeen 'nest' vertellen, omdat ik daar toevallig ook gisterenavond in mijn mooiste amerikaanse engels een hele uitleg over heb gegeven aan onze italiaanse gasten.

Omdat Paolo, Bert al lang kent, weten ze ook dat ik in het begin helemaal niet naar de VS wou verhuizen, dan wil ik daar uitleg bij geven en dan kom ik al snel bij de begrippen 'moeder' en 'haar kinderen' en 'beschermen' en 'warm nest' en 'nest verlaten' en 'nieuw nest bouwen' en 'oerinstinct' en 'behoeften' en ... de rest weet ik niet meer. Nog voor ik helemaal ben uitgesproken bedenk ik in mezelf dat zij, als jeugdig jong en verliefd, kinderloos koppel er eigenlijk vast geen boodschap aan hebben. Voor hen is alles nog puur avontuur en heel de wereld ligt nog voor hun voeten open, hoe leg je dat nu uit dat het met opgroeiende kinderen toch wel een beetje moeilijker is? Of maak ik dat mezelf maar wijs?