Tuesday, October 24, 2006

Point Dume


Vorig jaar spraken we al enkele keren af en telkens belde ze in de ochtend af omdat een van haar drie dochtertjes ziek was of ze het te druk had met de vele vrijwillige uurtjes op school. Maar vandaag zou het lukken, we hadden er allebei zin in en, maar vooral, nood aan een uitstap zonder zeurende kinderen in touw.
Toch kon het vandaag weer niet doorgaan, opnieuw eentje ziek, volgende week proberen we het opnieuw.
Maar ik, die nu net zoveel zin had, mijn kort broekje al aan en sportschoenen, fles water en handdoek in de koffer, pech voor haar, maar ik ga toch, dan maar alleen. We kochten onlangs een "statepass", zo kunnen we nu een heel jaar gratis parkeren aan alle statebeaches, voor ons toch wel een interessante investering. Ik moet me nu dus ook niet inhouden om er de mooiste plekjes, meestal natuurreservaten, uit te zoeken.
Helemaal tot het einde van de cul de sac van het staatspark "Point Dume" heb ik me geparkeerd, met de stijle, granieten rotsclif naast me. Eerst wou ik blootsvoets langs de kust joggen, maar toen zag ik dat het hoog, hoogwater was, lopen in het mulle zand hou ik echt niet lang vol, dus keerde ik al snel terug en trok mijn loopschoenen aan. Zo kon ik recht het stijle pad op dat bovenop de rots het water volgt, een prachtig uitzicht van een eindeloos uitgestrekte oceaan met enkel een dobberende pelikaan, een pod dolfijnen en in de baai een handvol surfers, terwijl er zeker meer dan honderd kleine hagedisjes telkens voor me, uit het zand op het pad,vliegensvlug wegschoten.
Vanaf dit punt, alsook vanop "Point Mugu" kan je tussen januari en april de migrerende "gray whale" spotten. Het zou me niets verbazen dat het hier in het weekend behoorlijk druk kan zijn op het verplichte smalle paadje in de historische duinen bovenop een granieten rots.
Na de duinentocht met uitzicht, was het hoogtij gekeerd, dus schoenen uit en op blote voeten nog een half uurtje uitwaaien langs het water. Ongelooflijk, in het midden van de week, geen toeristen, enkel mezelf, een eenzame visser en enkele heel erg vriendelijke lokale wandelaars, dit moet ik meer doen, alle mooiste plekjes gaan ontdekken en er ondertussen een pak fitter van worden!