Thursday, April 20, 2006

someone needs a haircut


Waar ik vroeger in een opwelling de wagen insprong naar mijn kapper, waar ik sinds mijn zeventiende trouwe klant was, heb ik nu wat meer doorzettingsvermogen en planning nodig om tot een kappersbeurt te komen.
Het is mijn tweede keer sinds de grote oversteek, of zestien maanden, terwijl je overal te horen krijgt dat het om de zes weken moet, er is dus geen vergelijk mogelijk met de acht maanden die ik er tussen laat. Niet echt gepland, maar eerder uit schrik en onbehagen om iemand anders aan mijn haar te laten prutsen, ik laat het dan maar liever groeien.
En niemand die erover klaagt, eerder spuien ze positieve opmerkingen als het al eens loshangt, maar net dan heb ik nog het onwennige gevoel van haar dat overal naartoe vliegt, daarom draai ik het dan meestal in een knotje wat een lekker comfortabel en fris gevoel geeft.
Via via had ik eindelijk eens de naam en adres gekregen van een deftig kapsalon, eentje zoals ik ze graag heb, of toch ongeveer zo, een Hawaiaans decor met passende muziek en serieus uitziende kapsters en zonder stress. Ben en Eve waren als proefkonijn vorige week al geweest en toen mijn vertrouwen groeide maakte ik ineens een afspraak voor mezelf.
Vandaag was dus de dag.
Omdat ik het lange wel leuk vind, vroeg ik om er "een beetje" af te doen en het onderaan wat model te geven met laagjes. Ondertussen hebben we leuk gebabbeld, over de verschillen in haarstijlen tussen California en Belgie, tenminste hoe ik het ervaar. Terwijl lang haar en staartjes bij vrouwen in Belgie eerder de uitzondering is, is lang haar in mijn Californische omgeving de algemene regel. Is het omdat je hier zoveel moeilijker een goeie en betaalbare kapper vindt, of omdat lang haar exotischer en passender is bij een mediteraan klimaat? Is het omdat Belgische kappers zo graag knippen of omdat kort makkelijker zit bij dikke pulls en jasjes?
Maar ondertussen weet ik wel dat hier "een beetje korter" ook werkelijk een klein beetje korter is, terwijl in Belgie hetzelfde verzoek heel erg veel korter was, de laagjes zijn ook perfect gelukt, de kapster is geslaagd.