Thursday, April 27, 2006

permit

Maandagochtend heb ik dan toch uiteindelijk mijn praktische rijtest in het verkeer gedaan! Na meer dan een jaar rondgetoerd te hebben ben ik al redelijk geamerikaniseerd wat rij-stijl betreft, slow-slower-slowest and relaxed in the huge momie truck. So far so good.
Weaving of van rijvak naar rijvak slalommen deed ik vroeger ook al niet, dus nu zeker niet en ik voel me best gelukkig tussen die twee lijnen waar ik mag blijven om rechts voorbij te gaan.
Right turn on red ben ik ook al goed gewoon, alhoewel ik me daar nog flink oncomfortabel bij voel, je moet goed kijken of er niemand van de drie andere richtingen afkomt, en omdat links afslaan en rechtdoor om beurten gebeurt, is het soms moeilijk inschatten wie nu gas gaat geven.
Het op automatische piloot door "intersections" rijden is al lang verleden tijd, mijn hersenen werken vollen bak om te detecteren of het voor mij bedoelde pijltje of bolletje nu op groen of rood staat.
Gas geven bij oranje dierf ik nog niet, maar sinds ik maandag mijn "permit" of geldig Californisch rijbewijs heb, heb ik het gisteren in down-town Los Angeles toch eens gedaan, me niet meer gedragen als iemand zonder maar als iemand met. De remmen zullen nu tenminste niet zo snel afslijten.