Saturday, March 11, 2006

kokkerellen

Mountain Boney in the rain
We zijn goed op dreef geraakt in de keuken, misschien wel dankzij de ijzige temperaturen buiten zodat we het liefste binnen blijven, er lag deze ochtend zelfs sneeuw op Mount Boney (hierboven in de regen) , een berg(je) in Newbury Park dat we iedere dag zien op weg naar school.

Eindelijk heb ik het ideale gehakt en de juiste tomatenpuree gevonden om eens goeie spaghettisaus te maken, of zijn we het andere ondertussen zo goed gewoon geraakt?

Feit is dat ik mijn receptjes uit Belgie niet altijd zomaar kan gebruiken, ook al is het aanbod hier erg uitgebreidt waarvan ik denk dat echt alles te krijgen is.
Toch zijn de basis ingredienten vaak een beetje anders en vooral verschillen ze vaak in smaak.
En dan de maateenheden natuurlijk, we spreken hier nog niet over kilo's en grammen maar over een pound (lb.)=453.6 grams of een ounce (oz.) 16oz.=1lb.
In het begin durfde ik echt niet bij de versafdeling bestellen, ik wist niet wat te vragen dus zocht ik mijn gerief in de koelafdeling. Door de eenheden op de verpakkingen te lezen leerde ik langzaamaan hoeveel een pound nu wel was en op een keer durfde ik het toch om vers te bestellen, na eerst aandachtig geluisterd te hebben naar mijn voorgangers in de rij, met wat na-apen kon ik dan ongeveer hetzelfde vragen.

Mijn eerste ervaring in de keuken waren de wortelen en aardappelen die hier veel harder zijn, bij het schillen en vooral in stukjes snijden had ik het in het begin vaak lastig, een worteltje snij ik hier nu altijd op een plankje omdat ik het gewoon losjes uit de hand -zoals ik het altijd deed- niet kan doordat ze te hard zijn, soms lukt het met de aardappeltjes wel maar soms ook niet.

vanilla beans = vanillestokjes
Toen gingen de kinderen wafeltjes bakken, tof, maar nergens vanille suiker te vinden, wel een fles met vanille essence, ook goed maar toch niet hetzelfde, het smaakt al gauw wat kunstmatig.

Dan wilden we chocolademousse maken maar de gelatineblaadjes zijn nergens te vinden. In een land waar het favoriete kinderdessert een gelly puddingkje is moet toch gelatine te vinden zijn? Ja hoor, maar in poeder, in diverse smaken maar gelukkig ook natuur, in kleine doosjes en in grote, maar hoe vergelijk je 1 blaadje gelatine met hoeveel gram poeder?

Deze week hadden we nu echt eens goesting in gewone vanille pudding van Dr. Oetker, damn, niet te vinden. Vandaag dus 'het' grote experiment: met gewoon maiszetmeel en de vanille essence en melk en suiker natuurlijk. Jee, dat ziet er wit uit, dus snel een eierdooier erbij, maar helpt niet echt veel, toch was het nog redelijk te smaken.

De komende week concentreer ik me dus in het zoeken naar Dr. Oetker en naar vanillestokjes of 'the beans', kan ik tenminste zelf vanillesuiker maken en kan ik ze ook wel in de kokende melk proberen.

Mijn Duitse klasvriendin Claudia heeft me aangeboden in mei een grote doos Oetker mee te brengen van haar thuisland, want ook zij mist de vanillepuddingkjes 'home-made' zo erg.

Ik vraag me nu af of het daarom is dat hier heel veel desserten met 'cinnamon' of kaneel gemaakt zijn?