Sunday, July 30, 2006

Early Summer School voor Ben

Vanaf morgen gaat Ben terug naar school, de "early summer school" als voorbereiding op het nieuwe schooljaar. Het is een beetje van moeten, sterk aangeraden door zijn juf en via de school kon hij ingeschreven worden, risico-kindjes krijgen voorrang en moeten niet betalen, anderen staan op de wachtlijst.
Ik wist het al lang maar dierf er tegen hem nog niet echt over beginnen, ik wou zijn vakantiepret niet bederven, tergelijkertijd doet hij zo zijn best om elke dag een half uurtje te lezen afgewisseld met een van zijn zussen en ook werkte hij twee keer per week een uurtje met Kara. Gisteren bracht ik het voor het eerst eventjes terloops ter sprake zonder veel reactie te krijgen.
Maar toen ik er vandaag terug over begon leek het besef maar pas te komen, hij dacht dat het een grapje was en kon het niet goed geloven. Toch vindt hij het buiten mijn verwachting niet erg, eigenlijk kijkt hij er best naar uit om tussen andere kinderen te zijn, het zal wel op een speelsere wijze verlopen (hoop ik) en het is maar een halve dag en het is in een andere school dan zijn echte school en ook nog dichter in de buurt.
Welja, ik probeer het een beetje positief in te kleden.
Toch zit ik zelf wel met tegenstrijdige gevoelens hierover. Ik weet dat twee maanden vakantie lang is voor kinderen die niet uit zichzelf lezen of automatisch rekenspelletjes doen, voor hen betekent dit vaak een grote stap achteruit en moet er in september en zelfs oktober veel opnieuw ingehaald worden, jammer. Dus is het goed dat hij nu vier weken lang elke voormiddag mag gaan oefenen op schools niveau. Anderzijds is zijn echte vakantie nu defintief verbroken, op tijd vertrekken want het begint om 8:00am en het duurt toch nog tot 12:20pm. Ze moeten ook elke dag komen, want er staan zoveel andere kinderen op de wachtlijst dat een plaats snel wordt ingevuld door een ander, je moet dus een geldige afwezigheidsreden kunnen voorleggen bij een dagje verzuim.
Morgenochtend breng ik hem en zal ik alles met argusogen bekijken, morgennamiddag zal ik goed luisteren naar wat hij te vertellen heeft en hoe hij zich hierbij voelt. Als het een paar dagen negatief zou doorklinken, hoeft hij dit niet de hele verdere vakantie te doen, als hij het leuk vindt dan is het alleen maar mooi meegenomen.
Woensdag zal hij al niet kunnen gaan, want dan gaan we samen Alex ophalen in de luchthaven LAX, na zijn 6-weken trip in Japan.