Monday, January 09, 2006

gehakt

Daarnet was ik aan het avondeten bezig met daarin gebakken "ground beef" -of gemalen biefstuk-. Dat is zowat het enige naast "ground porc" en "ground turkey" wat ik aan 'gehakt' kan vinden.
Het is helemaal niet zo lekker, ik heb al menige keren zelf proberen mengen met koe en varken en kruiden en wat al nog meer, nooit kom ik aan dezelfde smaak van dat goeie gemengde gehakt van bij de belgische slager, waar je zo verse bollekes van kunt rollen.

Nu was ik aan't voorproeven en moet je wat weten?
Ik vond die zuivere gemalen amerikaanse biefstuksmaak ineens wel lekkerder. Dit moet gewoon het gevolg zijn van bijna een jaar Amerika, zonder goeie blinde vinken, chipolata worstjes, bloedworsten, kaashamburgers en vooral zonder dat ge'k'apt.

Daarom doe ik nu een oproep: hoe kan ikzelf het traditionele "gemengde gehakt met rund en varken" maken. Daarmee bedoel ik werkelijk de ruwe versie van bij de slager, vanwaar ik dan kan vertrekken om een goeie fricandon te maken of vogelnestjes.