Thursday, June 30, 2005

recept: macaroni met hesp en kaas

Die macaroni he!
Eerlijk, ik ben niet zo een recepten-vrouw, maar ga toch even mijn best doen:






Je kookt de pasta in ruim water en wij nemen de korte eleboogjes liever dan de lange dikke slierten echte macaroni.



Ondertussen maak je de saus:
Je maakt (heel veel) gewone bechamelsaus gekruid met peper-zout-kruidnoot, ook een beetje citroensap dat helpt voor de vertering, daarna roer je er met een vork de in klein gesneden stukjes hesp door, dan neem je de pan van het vuur (belangrijk!)
Ik roer er dan een handvol goeie italiaanse 5-kazen mengeling door en dit mag zeker niet koken anders gaat je saus onherroepelijk schiften.
Ondertussen ligt de gekookte macaroni in een -ingevette- platte ovenschotel te wachten om overgoten te worden door deze heerlijke saus. Daarbovenop strooi ik nog heel veel meer kaas, tot alles goed bedekt is. Ik leg dan kleine stukjes boter erbovenop en strooi er een beetje broodkruim over. Dit gaat dan onder de ovengrill voor enkele luttele minuutjes, je ziet de kaas opborrelen en lichtjes kleuren... en dan ...hmmm...opeten.
Oh ja, ik geef er graag wat stokbrood bij, anders eten ze zich er ziek van.
En in het preiseizoen durf ik er ook wel eens gekookte, in klein gesneden stukjes prei tussen doen, lekkere combinatie en dan hebben we ook onze nodige groenten binnen!