Tuesday, March 21, 2006

almost!

Wettelijk ben ik al lang niet meer in orde; en ik ben er ook helemaal niet meer gerust in. Telkens ik de "Sheriff" of de "Highway Patrol" tegenkom begin ik stilletjes te huiveren, vooral als ze ook nog eens vollenbak met sirene en zwaailichten vooruit schieten om iemand te doen stoppen.
Tot hier toe had ik geluk.
"Ge moet niet zo bang zijn!" sussen ze me, "zeg dat ge hem niet verstaat en dat ge hier nog niet lang zijt en praat zo slecht engels als ge kunt!"
Gemakkelijk gezegd tegen een perfectionistje als ik, een braaf meiske die altijd met alles in orde wil zijn. Maar dit, is door een heleboel omstandigheden en een hele rij niet te verantwoorden redenen er nog niet van gekomen, maar dus binnenkort wel want de afspraak ligt vast.
Donderdagochtend ga ik eindelijk de "California Written driver test" of theoretisch rijexamen afleggen. Als ik slaag maak ik onmiddelijk een nieuwe afspraak om de "Driver Test" himself of praktijk te doen.
De theorie zou niet moeilijk zijn, hoor ik van dicht en van ver, alleen is het niet eerlijk dat wij buitenlanders dubbel zoveel vragen krijgen als die jonge snotneuzen hier en ook nog eens maar de helft fouten dan hen mogen maken. Over discriminatie gesproken!
De wetten zijn in ieder geval veel eenvoudiger, alles is gericht op veiligheid en logica. Het zou dus moeten lukken. Mijn Belgisch rijbewijs van 23 jaar geleden is hier als resident niet echt geldig, als bezoeker wel, dus ga ik me binnenkort met mijn nieuw ID-card weer helemaal echter voelen.
(Bert heeft dat al lang geleden gedaan natuurlijk, anders konden we ons nooit een wagen kopen en verzekerd raken. De verzekering eist een Californisch rijbewijs.)