Thursday, June 09, 2005

Organic

Je zou hier meer groenten en fruit moeten eten dan elders en dan best ook nog vitaminesupplementen bijnemen om aan dezelfde noodzakelijke dagelijkse hoeveelheid te komen, dat probeerde mij vorige week iemand duidelijk te maken.

Een hele week loop ik daar over te mijmeren. De voedingsbodem is toch vruchtbaar, de zon die vollop schijnt, netjes uitgemeten irrigatie, zit er dan minder in een groente omdat hij misschien vlugger groeit?
Alleen het pesticidegebruik is hier naar mijn gevoel "te" royaal, tot hier toe ben ik nog geen verborgen rupsje in de broccoli tegengekomen, geen bladluizen in de sla, geen afgebeten blaadjes aan de spinazie, de appeltjes netjes opgeblonken gesorteerd even groot en zonder schoonheidsfoutje.
De biefstukken zijn verdacht mals, duidelijk hormonen.
Ik die in Belgie mijn 'biologisch' groenten en fruit abonnementje had, die bij de vertrouwde hoeveslager langs ging, ik met mijn 'natuurlijke' tuin, ik maak me daar serieus zorgen over.

Daarom probeer ik ook hier meer en meer mijn boodschappen te organiseren, 'organic' -of biologisch- op de Farmers Market en bij Whole Foods, alleen jammer dat je voor die dingen vaak meer dan het dubbele betaald, ik kan mijn 5 kinderen toch niet op 'regime' zetten?