Tuesday, March 01, 2005

kindermisbruik

"Kind ontmoet pedo via chat" is 1 van de koppen in het Nieuwsblad vandaag, niet de eerste keer, regelmatig lezen we berichtjes over kinderen die op de een of andere manier worden misleid of misbruikt via chat, via door kinderen veelgebruikte zoektermen in zoekrobots terechtkomen op ongure sites, kinderen zijn zo onschuldig en goedgelovig en staan 'dankzij' internet 'bloot' aan een nieuwe soort van kindermisbruik. Hoe beschermen we hen hiertegen, hoe maken we hen weerbaar? Er zijn reeds talloze publicaties te lezen met oneindig veel tips, dus wil ik hier niet in herhaling treden, maar als moeder van 5 jonge kinderen ben ik alert. De surf-computer staat nu midden in de keuken, met het scherm naar de kookblok en tafel gericht, zo kan iedereen meekijken, dit vind ik een zeer goede zaak. Ik probeer het onderwerp ook regelmatig eens aan te kaarten, dat ze weten met wie ze chatten, en 'iemand kennen' betekent bij mij toch wel iemand uit de eigen werkelijke vriendenkring en niet 'iemand' van msn. Dat ze geen profiel-gegevens mogen invullen, zodat vreemden op basis van profiel-eigenschappen een jong meisje of jongen zoeken. We kunnen hen het surfen en chatten niet verbieden, we kunnen het wel een stukje aan banden leggen, zodat ze hun 'korte' tijd nuttig gebruiken.

Vandaag heb ik ook een paswoord op de foto-site gezet, af en toe kregen we ongepaste commentaar van vreemden bij de strandfoto's, die viezerikken...